nabbsjuan

Alla inlägg den 30 oktober 2009

Av Flanören utmed Tolken - 30 oktober 2009 17:29

Fick en sådan lust att göra Boeuf Bourgignon, när vi gick på COOP och handlade.

Det är väl de Franska berättelserna som smittat av sig.

Sagt och gjort, nära 3 kg högrev och några hekto rökt fläsk.

Resten hade vi hemma.

Lika bra att göra en ordentlig laddning, när man ändå ska skaffa sig en massa disk.


Det finns många recept på Boeuf Bourgignon.

Här är ett och ytterligare ett.

Mitt kok passar väl bäst in på det senare, vad gäller volymen.


De flesta recepten är ”kallopskok”.

Vinet tillsätts efteråt när köttet ska koka.


       

Självodlade ingridienser gör matlagningen ännu roligare.

Bl.a så ersatte jag smålökarna, med Charlottenlök från egna landet.


Jag marinerar köttärningar och rökt fläsk med vin, vitlök, hälften av timjanen, morötter och Lagerblad.

I ett dygn.

Köttet blir mörkt och det kommer verkligen att smaka vin.

Vänd runt i marinaden några gånger.


Därefter bryner jag kött -och fläsktärningar och kokar i marinaden plus resten av kryddor m.m

Späder med vin efterhand.

Gör man som Floyd, när han lagar mat, så får man köpa en baginbox.

Jag köpte ett ganska fylligt vin.



När jag kokar, så tillsätter jag några 4:de-dels apelsinskal med så mycket som möjligt av det vita borttaget.

Fläsksvålen bryns och får koka med.

Koka ur pannan med lite vin.

Svål och apelsinskal tas upp före servering/infrysning.


Den andra halvan timjan tillsätter jag 5 minuter före det hela är klart.

De eteriska oljorna i Timjanen är så flyktiga, att smaken har hunnit försvinna om den kokar med hela tiden.

Om man förnimmer, långt, långt bak, både timjan och apelsin, då har man lyckats.


Låt det verkligen långkoka, köttet ska falla isär, bara man kommer i närheten med besticken.

Jag vill ha grytan simmig, så det blir lite fusk med mörk redning om det behövs.


Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards