nabbsjuan

Alla inlägg under mars 2012

Av Flanören utmed Tolken - 30 mars 2012 14:46

 

Maxim kommer med fina skott. Längst till höger, en som jag hittade, med skott på komposten i somras. Den hann inte blomma i fjol, men i år har den fått bättre förutsättningar.


Gjorde helt enligt instruktionsboken i höstas.

Torkade rötterna, lade dem i torr torvmull och placerade dem mörkt, torrt och svalt.

Vid en koll i början på januari, var alla rötter stenhårda. Hoppet började spira.

För tre veckor sedan tog jag fram dem, alla rötter lika hårda.

Eftersom jag ska ta sticklingar, drar jag igång dem tidigare än vanligt.

Placerade dem sortvis i en aluminiumlåda med höga kanter och täckte med torvmull. Men först fick de ligga i vatten några timmar.

Nu tre veckor senare har alla visat skott, många skott.

Arabian Nigten tar priset, 11 skott!

Där är 18-19 dahlior, 8 sorter.


     

Det vita snöret, på bilderna, håller ihop alla plantor av samma sort.


Min tanke var att fördubbla, genom att ta en stickling på varje, men jag får nog ta minst två på varje, eftersom där är så många skott.

Det kommer nya skott, ofta två, där man skurit en stickling.

I nästa månadsskifte, ska sticklingarna vara färdiga att skära och då sätts även varje planta i en egen kruka och samtliga toppas, för att bli kraftigare.

När sticklingarna rotat sig, toppar jag dem med, så att de redan första året bildar en kraftig planta.

Jag är naturligtvis jätteglad att det redan blivit så bra resultat.

Skulle de rangla i väg för mycket, så är det bara att toppa, ju fler blommor i juli-aug.

Det kommer nog att bli en del Dahliarapporter framgent. Och blir det blommor, så är de mycket lämpade för smäktande bilder.

Va katten, jag drar till med, inte med en Asalea, men bilder på de 4 sorter jag omnämnt i inlägget.


       

Av Flanören utmed Tolken - 30 mars 2012 09:00

När jag kom till Borås 1967 och började arbeta på Monsun Tison, kom jag ganska handgripligt i kontakt med det lokala språket, Boråsdialekten.

När någon berättade att de arbetat, eller arbetade på ett ställe, kunde det låta såhär;

Han e te Justes, eller jag har vurt te Justes.

Justes, var naturligtvis framlidna Justs färgeri. Man säger inte ut hela meningen utan att man "vurt te"(varit hos) ska förstås som att man arbetade/arbetat där.


Jag är inte så bra på räckning.

Det handlar inte om att man inte är bra på att hålla fram något, utan räkning, matematik. I bygden är det vanligt att man har ett kort hårt k i vissa ord.


Nyckelen, cykelen.

Vissa ord får ett le i sista stavelsen.

Vinkelen, Tistelen, Bygelen.


Det har ingen hört talas um.

Det är valigt att man i stället för "Det har jag inte..." säger "Det har ingen...."


Se där, lite egna spån från Sjuhäradsdialeter.

Av Flanören utmed Tolken - 30 mars 2012 07:17

Vill du se Flanörens... bild i Fredagstema, så bara klicka.

Av Flanören utmed Tolken - 30 mars 2012 07:00

Kanske var det lättare att flyga i formation i den hårda blåsten.


 

Av Flanören utmed Tolken - 29 mars 2012 17:46

Sketaktier.


Med hygienen kunde det vara lite si och så, förr. Men hade man passerat gränsen och inte kunde hålla sig ren, ansågs man sketaktier.

Av Flanören utmed Tolken - 29 mars 2012 15:35

 

Undrar hur mycket Tranorna är medvetna om uppståndelsen. De håller sig i alla fall på behörigt avstånd.


12600 Tranor och några tusen andra fåglar tog emot oss vid Broddetorp idag.

Det blev rätt snabbt på, att vi åkte. Men väderprognoser och almanacka gjorde idag till Trandagen 2012.

I bilen såg vädret ut att vara perfekt, även om termometern inte kom längre än till 7 grader.

Väl framme hos Tranorna m.fl så fick vi uppleva en ganska besvärlig vind. Jag fick handgripligen hålla i hatten. Senare fick hustrun hålla hatten.

Många Tranor, men ingen ökning jämfört med igår. Kanske toppen som är nådd.

Man har ju börjat locka Tranor på andra håll i Götaland. Om det lyckas, borde det ju innebära färre vid Broddetorp. De räcker nog till alla. Nära 13000 är inte dåligt. Ganska många.

Blåsten idag gjorde att de hade stora besvär vid in-och utflygning.

Vi såg Tranor som höll på att landa på vägen vid inflygnigen. Bara att börja om, men de trycktes ner av den starka vinden. Vid utflygning fick de streta riktigt bra för att få höjd.


     


Det blev inga underifrånbilder idag, Tronorna kom inte så högt innan de var utom håll.

Vi blev inte så länge hos Tranorna, osten lockade inne i stan.

Efter en fika, så följde det med lite ost m.m hem.



Av Flanören utmed Tolken - 29 mars 2012 08:06

Ett tag sedan Jul, men nu kommer Julrosorna. På någon vecka till, kan de mycket väl stå i blom.


 

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards