nabbsjuan

Alla inlägg den 4 juli 2013

Av Flanören utmed Tolken - 4 juli 2013 20:30

Ikväll fick jag första skymten av en unge.

Skäggdoppingarna har börjat kläcka.

Det är omöjligt att se på c:a 20 meters håll, men använder man kameran som kikare, går det bättre.

En unge på ryggen och med största säkerhet en under vingarna.

Hanen åker i skytteltrafik med Äling. Försmädligt små munsbitar, men förmodligen ett skrovmål för en dagsgammal Doppingunge.

Jag har hittat ett kanonställe att fota från. Buskar och en Björk, men hängande grenar fungerar som kamoflage.

Gröna kläder naturligtvis, men jag kommer dem närmare, utan att märkbart störa.

En spännande tid, de närmaste veckorna.


Något svartvitt på ryggen. Tveklöst en unge.


 

"Kikarläget" bekräftar, man ser huvudet med näbben längst fram.


   

Hanen( vi kallar den så, den frisimmande, men båda ruvar och turas om med fisketurerna) har trosstjänstgöring. Ungarna är tydligen hungriga. Efter ett antal turer med Äling, drog han i väg till sitt fiskeställe för större fisk. Det kostar väl på att jobba hårt.


Av Flanören utmed Tolken - 4 juli 2013 07:00

 

Igår i kvällningen, satt jag på mitt favorithörne, hade druckit kaffe och tittade lite förnöjd ut över växtligheten.

Så får jag främmat!

På en stapel med Ölandssten, landar en Bofink, en unge.

Den satt där, bara ett par meter från mig. När den inte såg ut att reagera på rörelse, så hämtade jag kameran.

Jag kunde röra mig runt den och ta bilder.

Förmodligen första flygturen, en bit från boet.


När jag varit nere och tittat till Får och Doppingar, var den borta.

Doppingarna har definitivt börjat kläcka. Den frisimmande dök ständigt och kom upp med små Älingar i näbben. Simmade till boet, kom tillbaka och upprepade proceduren.

Jag har det dokumenterat, men ljuset var så dåligt, så bliderna blev därefter.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards