nabbsjuan

Alla inlägg den 1 oktober 2011

Av Flanören utmed Tolken - 1 oktober 2011 23:45

I anledning av Canserfondens Rosabandetinsamling under oktober, så är det Rosa, som är temat den här veckan.

Rosa, ja det är ju nästan som med den berömda Bofinken, det kan se ut hur som helst.

Skruvar man lite, kan det vara allt mellan rött och blått.


  

 Ett rosa hus i Ulignano, Toscana.

 

 

 Det här huset är byggt över en kanal i Wismar. Lite rosa är det i alla fall. 


  

En Rosa Ros, någon stans i Danmark, på en rastplats mellan Gedser och Helsinör.

 

Av Flanören utmed Tolken - 1 oktober 2011 07:37

  

Vallskörd, den sista September förbryllar en Flanör med agrar anknytning, daterad 1950-tal.


Efter fredagsbestyren, PRO-expeditionen, handla och äta på Coop, så styrde vi mot Fotskäl i går eftermiddag.

En fantastisk höstdag, solen sken även om det låg ett dis i luften.


De senaste dagarna har jag sett att bönderna slagit vallarna, gräset har legat på skår. I går, med det fina vädret, var man ute och vände gräset.

För mig är detta galna världen. Skörda vall sista September!

Nu är det i och för sig ingen vanlig höskörd, det slagna ska bli ensilage.

Jag ville dokumentera vallsörden sista September, så när jag fick se en bonde som var ute och vände, så stannade vi och jag slog mig i samspråk med honom och han ställde gärna upp på fotografering.

Han var några år yngre än mig, men vi hade ändå gemensamma erfarenheter från höskörd i mitten av juni och sen fick korna gå på efterbetet.

Ett av skälen till att man fodrade mer med skördat foder nu, var att djuren trampade sönder vallarna. Den här blöta hösten, kan man ju förstå argumentet.


     

Vi var egentligen på väg till en f.d arbetskamrat till hustrun, där vi hämtat äpplen flera höstar.

Hon hade rikligt med äpplen, vi plockade några kassar innan det blev fika i trädgården. Det blev en fikapaus modell längre, för de hade en hel del att tala om, nu när de inte träffas mer än en gång om året. Under tiden kom de tre döttrarna hem från sina skolor, i omvänd ålderordning, den yngsta först.

De bor härligt, "gröna vågare" som de är. Utflyttade från Göteborg.

Fotskäl ligger i Marks kommun och på vägen dit passerar man Surteby kattunga kyrka. Varför nämnde jag det? Tycker namnet är kul.

Även på vägen hem körde vi förbi åkrar med pågående vallskörd.


Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards