nabbsjuan

Direktlänk till inlägg 23 oktober 2012

Hjort är hjort, ett ltet test.

Av Flanören utmed Tolken - 23 oktober 2012 17:12

 


Jag känner mig fortfarande som en lärling med FZ 200:an.

Idag, på väg från vårdcentralen i Dalsjöfors, såg jag Glasskullahjortarna, Dovhjortar, uppe i kanten på hägnet. Maximalt längst i från.

Det skilde c:a 2 fotbollsplaner, på längden, mellan mig och Hjortarna(c:a 200 meter). Fotbollsplaner ligger nära till hands då de går i trakterna av Lundavallen, "Äspered arena".

Det var disigt, molnigt och klockan var kring 14.30

Jag såg tjuren, bara den stora, men den är ju mest intressant.

Det är snart dags för honom att gå på nu. Enligt ägarna sker det till fars dag!!!


Normalt bevakar den största tjuren de mindre, men de mindre kan ju vara bortplockade, så att inget ska störa fortplantningsprocessen.


     


Egentligen inte så mycket för att få hjortbilder, utan mer som ett optimalt test på vad FZ 200:an är kapabel till.

Efterarbete är nödvändiogt då ljuset gav väldigt gråa bilder.

Jag väntar mig ett tillfälle med bättre ljus och t.o.m djuren på lite närmare håll, för att göra en jämförelse.

Det behöver väl inte sägas, att hade vi haft en fin höstdag, så hade bilderna sett helt annorlunda ut och krävt betydligt mindre efterbehandling.


Med så här gåa bilder, brukar jag öka kontrasten, ta ner hög-och lågdagrar, beskära och slutligen justera ljus och färgmättnad. Ska den in på bloggen så tar jag ner storleken till 600.


Sist lägger jag en originalbild, sån som den togs ur kameran.


 

 
 
skånepågen

skånepågen

24 oktober 2012 18:08

Men bilderna blev väl bra ?

http://aake.bloggagratis.se

Flanören utmed Tolken

24 oktober 2012 19:09

Jo, efter förutsättningarna. Det var nog snarast tre fotbllsplaner till Hjortarna och mulet och dis.
Lite kul att testa gränser.
Jag är så inponerad, av att det blir den kvaliteten på 1200 mm. 24 gånger närmare än ett vanligt normalobjektiv!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Flanören utmed Tolken - 11 september 2021 13:43

  Lite stolt, gränsande till skryt. Tomaterna och Dahliorna skäms inte för sig. På bilden är det femte korgen som skördats. Däremellan en hel del till ge bort. Snackstomaterna(körsbörssorter) oräknade. Tomaterna ger bra i år, trots att näs...

Av Flanören utmed Tolken - 25 augusti 2021 11:55


  Budenovka tronar bakom en kull körsbärstomater. Från vänster: Helsing Junction musik,Cherio, Guldhumla, Rosa Humla, Cherokee, Black sherie, Indigo. Barnmorska är Sibiriskt guldpäron.   Varför denna uppmärksamhet för en tomat? Jo den ...

Av Flanören utmed Tolken - 15 oktober 2019 09:18

Redan förra året skulle vi ha gjort en tysk resa. Ett gäng PRO:are, som städslade Rolfs Flyg&Buss till Moseldalen. Men av det blev det intet. Hustrun hamnade i en sjukvårdssväng. Lyckligtvis avfärdade undersökningsresultaten våra farhågor. Det kan ...

Av Flanören utmed Tolken - 12 oktober 2019 08:25

Vi samlar på oss räkskal i frysen. Nu hade ett helt fack blivit fullt. Dags att göra fond. Fonden är fin till såser, soppor och grytor Två kilo räkskal, det blev att ta fram en av 10-litersgrytorna.   Morötter, lök, Purjolök, Tomat och Fän...

Av Flanören utmed Tolken - 24 augusti 2019 15:00

  Nu börjar plantorna göra skäl för kompost och gödsel. Gödsel både på flaska och i naturligt skick. Alla sorter utom en har gett mogen frukt hittills. Cherio, en busktomat ger så bra att man alltid kan ha tomater på bordet, från 15 juli. På b...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards