nabbsjuan

Alla inlägg den 6 oktober 2012

Av Flanören utmed Tolken - 6 oktober 2012 17:40

När vi var vid Falsterbo fyr, fick jag användning för serietagningsfunktionen på FZ:an

Där blev det regelmässigt 3-7 exponeringar/serie. Sen var det bara att hoppas att någon av bilderna hade rätt posè och ljus. Några blev det, som kan ses på Fotosidan.se.

Idag tänkte jag testa funktionen på ett händelseförlopp.

Vi har haft en ensam Knipa i Skäggdoppingsviken ett par veckor.

Tyvärr var den så långt bort i från mig, som den kunde komma.

Men, jag tog en serie, det gäller att vara med när det börjar rycka i Knipan!

Det är ungefär en halv sekund mellan bild 1 och bild 4.

Jag är nöjd med resultatet, hyggligt skarpt, trots fullt utdrag på optiska zoomen, 600 mm, och kraftig beskärning.

Mer tekniska data: ISO 200, F 4, 1/200 sek. -1,3 steg.


                      Klicka på första bilden och kör som bildspel.


Jag har inte brytt mig om att friska upp vassen i bakgrunden, eller andra detaljer som inte har med själva skeendet att göra.

Funktionen är suverän, när det gäller att fånga - just det där.

Luftdueller mellan två fotbollsspelare, Tjäderspel, barns lek, ja hur många situationer som helst.

           

Av Flanören utmed Tolken - 6 oktober 2012 08:36

   Observatör, truckförare och skeppare Bo, precis färdig med  Plattfiskrensningen.


Härom dagen hade jag en bild på fiskebåten Anna av Simrishamn.

Jag uppmärksammade den, eftersom den omsvärmades av måsar. Förstod att där fanns fisk.

Fiskehamnar fachinerar mig. Fiskare verkar vara ett särskilt släkte. Ofta är de humoristiska och låter sig inte överraskas av något. Deras utsatthet verkar samtidigt ha skapat en trygghet.

Anna kom in till kaj och lastade ur och isade fyra lådor Torsk. Även en låda med spridda plattfiskar landades.

På kajen, stod den obligatoriske observatören. Finns i varje fiskehamn. Oftast en gammal fiskare, som inte kan hålla sig, känner fiskarna och håller fortfarande kontakten. Så också här. Han visade mig sin båt, som han sålt, Dagmar av Simrishamn.

Bo, skeppare och ensam besättning på Anna, var nöjd med morgonen och stod under samtal med observatörer och truckförare rensande Plattfisk. De skulle till eget och bekantas bruk, för de gav inga pengar som han sa.

Den gamle observatören stod i telefonkontakt med en annan båt på väg in. Den hade inte varit så lyckosam, bara 18 kilo torsk.


                                                     

                                               

Två katter bland Hermelinerna.


Jag frågade Bo, vad hans fisk hade som inte andra hade. "Den är färskast" sa han skrattande.

Men inte så länge för om än bara 18 kilo, så var den lilla vita båtens fisk lite färskare!

Det är kul att gå i fiskelägen och prata med fiskareskrået. De har alltid tid för ett ord och när de hör inlandsdialekten, så får de nästan något undervisande över sig.

Simrishamn är största fiskelandningshamnen i de trakterna, även om Skillinge och andra tar in en del.

Kvällen innan, när vi mätta från Hamnkrogen tog en promenmad i Skillinges hamn, träffade vi bl.a på fiskare från Karlshamn som landade redigt med torsk även.

Enligt samstämmiga uppgifter är där gott om Torsk i Östersjön igen, men de är inte så glada över Västkustfiskarna som kommer runt Smygehuk och fiskar i "deras" vatten. Av nån anledning som jag inte vet, får Östersjöfiskarna inte åka åt andra hållet.

I Glommen för några veckor sedan sa "gamlingarna" jag träffade, att de hade en båt som låg i Östersjön. Men jag såg två FG-båtar ligga vid kaj i Simrishamn.


     Den lilla vita med sina 18 kg. färsk Torsk och Dagmar i bakgrunden.

Av Flanören utmed Tolken - 6 oktober 2012 07:00

Den här Skrattmåsen, var ganska närgången med sitt tiggeri, i Simrishamn.


 

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards