nabbsjuan

Alla inlägg under februari 2010

Av Flanören utmed Tolken - 26 februari 2010 08:38

Hörde på radion för en stund sedan, en moderatkvinna, riksdagsledamot, som försvarade avdragen för hushållsnära tjänster.

Hon berördes inte av det faktum, att mycket få med inkomster runt eller under 200.000 kronor om året, utnyttjar avdraget, medan det var betydligt vanligare för dem som tjänade över 500000 om året.

Hon försökte t.o.m hävda, att det tog mera tid att tjäna mycket än litet!!!

40 timmar undersköterska eller 40 timmar läkare?

Hur naiv får man vara?


Hon t.o.m förstärkte sin argumentation, med att låginkomsttagare inte köpte dyra BMW eller åkte på exklusiva semesterresor!!!


Hela systemet är ju byggt för dem som har råd, kärnan av alliansens väljare.


Som försvar för systemet visar man att det lett till ett antal 1000 nya jobb.

Jodå, sant, men vilka dumheter mer skulle man kunna hitta på som leder till nya jobb?

Skulle det vara ett försvar?


Hela systemet är klassmässigt ohållbart.

Inte bara det, att de som tjänar mer, har råd att utnyttja systemet, det blir även billigare för dem.

Höginkomsttagare får högre avdrag än låginkomsttagare.

De som passerat brytpunkten i skattesystemet får 56% avdrag, de därunder 35%.


Någon som trodde på det där med "nya arberarpartiet"?

Det är bara lullet som ändrats, effekterna är desamma, som det alltid varit.




Av Flanören utmed Tolken - 26 februari 2010 07:00

Veckans tema; "Hej mitt vinterland"!


Den här vintern har lämnat en rik fotoskatt efter sig.

Vintermotiv att återvända till vid lite "mindre bemedlade" vintrar.

De återfinns under min speciella mapp; dokumentation.

 

  

Här är det svårvallat. Den myckna snön trycker upp vatten på isen, inte minst genom våra borrhål för pimpelfiske.

Man trampar fortfarande igenom och det är inte njutbart därute just nu.

Av Flanören utmed Tolken - 25 februari 2010 14:04

Glädjeruset över stafettguldet hade inte hunnit lägga sig när kalldushen kom, förlorar kvartsfinalen mot Slovakien.

Sånt e livet, sjöng Anita Lindblom.

Lite tråkigt, för något mer stjärnspäckat hockeylag har vi väl aldrig kunnat ställa på fötter tidigare.

I alla lagdelar fanns det spelare som är dominanta i sitt klubblag i NHL.

Men det räcker inte alltid.

Att ryssarna gick samma öde till mötes kan möjligtvis vara en tröst för Tigerhjärtan, men det blir inga medaljer.

Det fixade stafettkillarna.

Storartad insats och som så många andra gläds man mest med Södergren.

Sjuk, skadad, oflyt och allt annat som drabbat honom.

Men igår bar han fram en hel nation.

Hellners lite retfulla lek med Nortugg blir ju grädde på moset.

Den guldmedaljen kan man leva länge på.

Den gamla fick vi ju leva på i 22 år.


Erik har varit här i natt och vi ska kampera ihop idag medan farmor och mamma är på Sahlgrenska.

Hoppas det går bra i snövädret.

Kan nog bli lite besvärligt fram till eftermiddagen.


  

Han var inte glad när jag skulle fota.

Sparken fick inte stå still, hellst skulle det vina om näsan.


Vi har åkt spark, Erik och jag.

Han gillar verkligen farten.

Vill bara fortsätta.


I kväll, när bilen nu kommer hem, ska jag på styrelsemöte med Bingoalliansen.

Bingon har gått lite knackigt se senaste åren, men under 2008 vände det och nu spelar vi in ganska hyggligt till våra idrottsklubbar.



Av Flanören utmed Tolken - 25 februari 2010 07:00

Veckans tema; "Hej mitt vinterland"!


Den här vintern har lämnat en rik fotoskatt efter sig.

Vintermotiv att återvända till vid lite "mindre bemedlade" vintrar.

De återfinns under min speciella mapp; dokumentation.

 

  

Någon som trodde att det skulle gå att bada en gång till.

Hoppflotten står fast i isen nu i alla fall.

T.o.m hängmattan finns till hands för hugade.

Av Flanören utmed Tolken - 24 februari 2010 23:31

Här är mitt bidrag till FÄRGSPRAKANDE.

  


Här sprakar det ännu mera.

Av Flanören utmed Tolken - 24 februari 2010 13:06

I morse var det dags.

Det har funnits i tankarna, framför allt, när jag ställt mig på vågen.

Snöskottning m.m har stoppat upp viktökningen men jag vill ner igen.

Julmat m.m har lagt till 4 kg.


  

Den mindre av de två stora ekar vi har på vägen ned till sjön stod vacker, som om den vore pyntad med bomull.


Så jag återupptog den långa rundan för att hämta tidningen.

Finns två val;

går jag åt höger, vilket gud förbjude, så har jag 150 meter,

går jag åt vänster har jag tre kilometer.

Så det gäller att fortsättningsvis, inte bara med tanken på höstens val, hålla till vänster.


En hygglig prick i grannbyn håller det ovägade avsnittet snöröjt med sin snöslunga.

Av Flanören utmed Tolken - 24 februari 2010 08:13

Det dröjer innan det blir spel i Vänersborgs Arena igen.

Bl.a en kvalmatch till elitserien får flyttas.

Verkar som "bandylillebror" Trollhättan får bli räddaren i nöden.


När nu läget är som det är, varför inte göra något uppseendeväckande?

Att tak rasar in är ju inte uppseendeväckande längre.

Ej heller stängda hallar.


  

Vita vidder, isvidder, finns det gott om nu. 40 cm. is klarar betydligt mer än många halltak. 


Under min barndom-ungdom i Sjuntorp, var jag med om att man skottade  (handskottade)sjön Trehörningen och spelade på den.

Förr var det sjöar som gällde.

Jag vill inte för allt i världen ha en återgång till sjöis generellt.

Men vilken uppmärksamhet skulle det inte väcka om man skottade en sjö, spolade för att få yta, för dagens bandyspelare kan väl varken åka skridsko eller lägga en passning på naturis.


Komersiellt, skulle det även kunna funka, med rätt upplägg.

Säkert någon TV-kanal som vill sända nostalgitrippen.

Av Flanören utmed Tolken - 24 februari 2010 07:00

Veckans tema; "Hej mitt vinterland"!


Den här vintern har lämnat en rik fotoskatt efter sig.

Vintermotiv att återvända till vid lite "mindre bemedlade" vintrar.

De återfinns under min speciella mapp; dokumentation.

 

  

Vår avtagsväg är mitt emot ett gammalt bondesåg, därför namnet Sågkorset.

30-skylten har fått snömössa.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards