nabbsjuan

Alla inlägg den 24 november 2009

Av Flanören utmed Tolken - 24 november 2009 14:00


I går kväll fick jag en stund över, efter mötet med Regionfullmäktigegruppen, inför RF idag.

Jag träffade en gammal vän och vi åt lite ihop och talade gamla minnen.

Han är inte politiskt aktiv idag.


Någonstans vid de sista tuggorna, så frågar han plötsligt:

Vad håller ni på med i regionen, egentligen?

VG-primärvård, vad är det?

”det fria vårdvalet” vad är det?


  


Efter lite rundsnack och markering, att V var enda parti som motsatte sig ”reformen”, utbrister han:

Det har väl inte blivit någon ökad valfrihet för patienten?

Tidigare kunde jag gå till vilken vårdcentral jag ville, nu måste jag lista mig.

Går jag till någon annan så blir det tre gånger så dyrt.


Jag hade inga invändningar, han hade ju helt rätt.

”Reformen” är ju bara till för producenterna av vård, inte för medborgarna som behöver vård.

De enda som tjänar på reformen är de privata vårdcentralerna, som binder upp ett patientunderlag, vilket de inte hade tidigare.


När han kommit med sin slutreplik, fanns inte så mycket mer att diskutera.


-Tänk om vi skulle bli tvungna att lista oss på en ICA-affär och köpte vi mjölken av någon annan så kostade den ter gånger så mycket!

Så stor makt har inte ICA-handlarna.


Jag var imponerad, den vinklingen hade inte ens vi hittat, som är motståndare till producenternas ”reform”.



Av Flanören utmed Tolken - 24 november 2009 07:00

Veckans tema, barnbarn.


  

En Ölandsbild på "vattendjuren". 

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards