Direktlänk till inlägg 19 augusti 2009
Under en längre tid har det stått klart, att ska det bli några nya stora infrastruktursatsningar i Västsverige, får vi vara med och betala.
Hittills har enbart skattemedel stått till buds, inte minst regionskatten.
Om man inte höjer skatten inverkar det på resurserna till sjukvården.
Svunnen är den tid då staten tog det ekonomiska ansvaret för att bygga landet.
Alliansregeringen har tagit steget fullt ut.
Medfinansiera, annars blir det inget.
Nu har det skett ett genombrott.
Trängselavgifter blir verklighet i Göteborg.
Dels lämnar de ett avsevärt bidrag till finansiering, 12-14 miljarder, dels minskar det belastningen på Göteborgs och Västra Sveriges miljö.
De enda som kommer att knorra är väl SUV-ägarna i Göteborgs kranskommuner.
Trängselavgifterna gör det möjligt att bygga Västlänken, en rationell järnvägslösning i Göteborg.
Göteborg är idag proppen i all järnvägsutveckling i Västsverige.
Dubbelspår mellan Borås och Göteborg blir nu möjligt.
Med dagens situation kommer man inte så mycket längre än till Mölnlycke med den trängsel som är in till Göteborgs C.
Parkeringsytorna på Landvetters flygplats kan göras om till koloniträdgårdar.
Jag kunde inte vara med i Göteborg i går, när nyheten skulle släppas.
Sören Kviberg, regionråd(v) gick dit i stället.
Men i Beredningsgruppen för regionutveckling, kommer det att bli skarpa skott i slutet av augusti redan.
Äntligen!
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | ||||||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |||
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | |||
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | |||
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | |||
31 | |||||||||
|