nabbsjuan

Alla inlägg den 13 oktober 2013

Av Flanören utmed Tolken - 13 oktober 2013 07:27

Lite försenad med veckans triss, kommer jag ändå till skott.

"Så ser det ut där jag är idag", eller "hänt på bygden", som jag brukar kalla temat.

Hösten håller på att gå över i det bedagade stadiet, men fortfarande vacker.

Vissna växter står bredvid en Ros, som försöker slå ut.

Vi har en del Bok i omgivningarna och beroende på ålder lyser de allt från sommargrönt till brungult.

Inspirerades lite av den gamla leken "gömma nyckel". Fågel, fisk eller mitt emellan.


På marken

Vi har en stor Lönn i trakterna av komposten. Dess löv täcker marken, i sällskap med ett och annat vildäpple. 


Mittemellan

 

Mitt i maten. En Trast behöver inte somna hungrig. Verkar inte bli några Rönnbär kvar till Sidensvansarna.


I luften

 

Tranflytt. Just över oss, eller lite öster om, uppstår stora förvirringen. Höggljutt och cirklande.  Är det de stora sjöarna, Ås Tolken och Åsunden som ställer till med något?

Nu tror jag att vi har svaret. Det kommer flera flockar och träffar på varandra just här. De tappar formationerna och letar efter sin flock. Efter en stund, drar formation efter formation i väg sydväst ut mot Åsunden.


Vill du kolla hur det är i landet, från nord till syd, kan du gå in här.

Av Flanören utmed Tolken - 13 oktober 2013 07:00

 

Nu är det vackert i naturen.

Hade för avsikt, att ta en fisketur i går. När jag öst båten och börjat förbereda i övrigt, ändrade jag mig. Tyckte det blåste för mycket. Aluminiumbåt och elmotor driftar för mycket och vattenståndet är så lågt, att man kan gå på sten, man aldrig varit i närheten av tidigare. Nordlig vind har heller aldrig varit någon gynnsam fiskevind.

Blev kvar en stund ändå, för det bar höstligt vackert.


13 oktober. Vi har bemärkelsedag idag. Hustrun fyller år.

Det är redan uppmärksammat nu på morgonen. Lite, för John Blund har inte gjort sitt ännu.

Vid middagstid åker vi in till dottern och firar.

Inga jämna år, men födelsedag ändå.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards