Direktlänk till inlägg 14 september 2009
Nu har regeringens utredare av höghastighetsjärnvägar, Malmö-Stockholm och Göteborg-Stockholm, kommit med sina slutsatser.
Positiva slutsatser för en som arbetat för Götalandsbanan under många år.
Det är samhällsekonomiskt lönsamt, även i ett så kort tidsperspektiv som 40 år.
Vad värre är, Åsa Torstensson, som är husbondens röst och talar om, att staten bara ställer upp med 50%.
Hela paketet kostar c:a 125 miljarder.
Dessa järnvägar är av stort nationellt intresse och frigör mycket kapacitet för person-och godstransporter på andra banor.
Staten måste ta sitt ansvar, det är statens förbannade plikt att betala infrastrukturen.
Ett skäl till att göra Sverige alliansfritt nästa år.
Jennika Wainu och jag har en kommande artikel i BT om frågan.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ||||
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | |||
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | |||
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | |||
28 | 29 | 30 | |||||||
|