nabbsjuan

Alla inlägg den 9 december 2013

Av Flanören utmed Tolken - 9 december 2013 07:00

  

Nu är det vinter. Men inte så länge. I morgon kryper kvicksilvret över 0-punkten och stannar där några dagar.

Då kommer de här Boklöven att bli av med snöhatten.


Nikkaluokta -40,7 grader!

Redigt kallt, då eldar man inte för att det är mysigt.


Vi gav oss ut i snövädret i går. Dumdristigt, men jag behövde skor. I våras slängde vi två par vinterskor, som gjort sitt, så när jag tittade i förrådet så såg jag bara ett par Lappstövlar och Graningekängorna, som skulle klara snövädret.

Det gällde att anpassa hastigheten. Inte ens i backen ner till Jönköping var det några problem.

Men hem, fick vi veta att vi levde. Max 60 km/tim och några stopp. Folk är diciplinerade även om dubbar och icke dubbar skapar olika beteenden. I körfälten mot Jönköping stod det dubbla långtradare på några ställen. Hur länge de fick stå, vet jag inte.

Sista kilometrarna, fick vi färdas genom oröjt land, oskottad väg. Som tur var fanns ett uppkört spår att följa. Måtte vi bara inte möta nån. Det gjorde vi inte heller. Jo en, men som tur var stannade den så vi kunde mötas.


Mycket exemplariskt snöröjt på Smålandssidan. Det märktes, att Smålänningarna röjde kring sin stora stad. På Västgöta sidan betraktades 40:an tydligen som en landsbygdsväg.

Jag tillhör inte dem som gnäller. Inser, att Plogbilarna inte kan vara över allt samtidigt och att de måste göra prioriteringar.


Hoppas det är röjt om nån timme, för då ska jag in till Borås. PRO Centrum, har fått ta över lite möbler när ABF flyttar.

Skulle egentligen haft kärran med mig, men den står insnöad, så transporten får bli senare i veckan.

Lika bra det, eftersom man förmodligen inte hunnit röja mer än provisoriskt och bussförarna blir nog inte glada om man står och blockerar Allégatan.

Idag skruvar vi i sär och ställer upp så det blir lätt att ta när det beger sig.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards