Direktlänk till inlägg 23 maj 2013
Så är det då klart, att det inte gick ända fram, det fattades någon röst för att förhindra en s.k folkomröstning om Trängselskatten i Göteborg.
S.k folkomröstning därför att Göteborgarna bestämmer inte det här själva.
Tre parter har träffat ett avtal. Ett avtal om Järnväg, väg, broar, kollektivtrafik, ny centralsation mm.
Västra Götalandsregionen och Staten tillsammans med Göteborgs kommun.
Regionen och staten berörs inte av ett röstresultat i Göteborg. De har ingått avtalet som självständiga parter.
De enda som berörs är Göteborgarna.
Ingen har motsatt sig att Västsverige behöver rustas upp, framför allt järnvägen och kollektivtrafiken.
Vår gamla järnväg, om den finns kvar, kännetecknas av stickspår med nedlagda industrier i ena änden.
Tidningen GT, har i skuggan av upplagekris, drivit en kampanj, som lett fram till namninsamling och nu slutligen ett folkomröstningsbeslut.
Man har förespeglat Göteborgarna, som bakåtsträvare plägar;" Det finns andra sätt att finansiera", "vi kan bygga billigare", ja raden av argument kan göras längre. Gemensamt är att det är substanslöst, bara vädjar till folks okunnighet och egoism.
Katastrofen inträffar, om folkomröstningen leder till ett negativt resultat, Göteborgarna säger nej till trängselskatter.
Då kommer svekdebatten. Staten och regionen står naturligtvis fast vid den uppgörelse man har med Göteborgs kommun. Även om kommunen skulle acceptera ett negativt resultat, så får det ingen annan effekt, än att antingen höja skatten med 14 miljarder, eller gå ur avtalet och stå där med sin säckstation, enkelspåriga järnvägar och en kollektivtrafik som ska jingla bland privatbilar, transportfordon i övrigt och de cyklister som trots allt vågar sig ut.
GT har ett avgörande ansvar men de politiker som oppurtunistiskt vänder kappan efter vinden måste också avkrävas ansvar.
Jag tänker inte måla upp det skräckscenario, som inte är långt borta, om inte investeringarna kommer till.
Åtskilliga framtidsinvesteringar är upphängda på att trafiksituationen ska bli ändamålsenlig. Många företag har redan i sina policies, att de anställda ska kunna åka kollektivt till och från jobbet. En hållbar utveckling är inget vi kommer att få i framtiden, den kräver åtgärder idag. Transporttider är en hårdvara.
Med en viss tillförsikt ser jag ändå fram mot information och diskussion inför omröstningen. Då kommer den av egoism och okunnighet kantade GT-kampanjen att bli en fis i universum. Förhoppningsvis.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |||
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | |||
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | |||
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | |||||
|