nabbsjuan

Direktlänk till inlägg 18 september 2009

Kvällsljuset är frestande

Av Flanören utmed Tolken - 18 september 2009 16:00

I går kväll hade vi en fin solnedgång och ett lågt härligt ljus, gav en del bilder.

Förmodligen bler det här årets sista Rönnbärsbild, nu har jag kommit dit jag vill.

Kvällsljus och blå himmel.

Bladen börjar att åldras, det är inget att göra åt.

Patina kallar en del det.


  


Ett annat bär i kvällsljus.

Fläderbär, Sambucus nigra, går inte alltid fram hos oss.

Vi plockar blommor till ett 25-tal liter saft.

Det blir bär över ändå.

Men det är inte alltd vi får se dem så här glänsande svarta.

En del gör saft, ja t.o.m sylt på bären, men av förklarliga skäl, har det inte blivit oss en vana.


  


Bredvid flädern står Päronträdet.

Det fick genomgå en ordentlig massaker i våras, men kommer hyggligt ändå.

Vi har tre sorter på det.

Augustipäronen är redan uppätna, Göteborgs Diamant är på samma väg.

Filip, eller Dubbel Filip, som Hallandsbonden sa, som jag fått bladknopparna av, för ockulering.

Trädet, är en grundstam, som gick upp efter påhälsning av älgar.

Jag satte in bladknoppar på sensommaren, det slog små skott, som förvedades och växte till grenar de närmaste åren.

Konserveringsapparaten väntar på Filippäronen, men de har en knapp månad kvar.

I Lingon, Cognac, Ingefära, ja det får vi se.


  



 
 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

18 september 2009 20:30

Ja, perfekt rönnbärsklase:) Päronet Göteborgs Diamant eller var det Villiams min farfar hade ett träd med. Päronens PÄRON om någon frågar mig! Stora saftiga och gudomligt välsmakande. Ibland hittar jag dem i butiken och blir själaglad. FRUKTansvärt fina bilder;))

http://barasaras.bloggplatsen.se

 
Tomas Jonsson

Tomas Jonsson

18 september 2009 22:12

Sommaren verkar hålla sig kvar längre hos dig. Nyligen hade du fjärilsbilder och du har fortfarande fräscha rönnbär. Blir sugen på flädersaft när jag ser din bild.

Och päronet ser verkligen läckert ut. Själv köpte jag tre päron häromdagen som jag skalade, kärnade ur och delade i halvor innan jag kokade dem i en deciliter vatten och kanske två deciliter socker i tjugo minuter. Det blev gott till vaniljglass.

http://tomasrj.blogspot.com

 
Flanören...

Flanören...

18 september 2009 22:20

Skogsfrua;
Det är nog Williams du menar. De är härliga.
"Riktigt sagftigt päron" som Max, älsta barnarnet uttryckte det när han var yngre.

Ja, Tomas, sådana blir våra Päron när vi konserverar dem.
Bra att ta fram till dessert eller andra anrättningar.
Jag fotograferade faktiskt fjärilar idag.
Några Nässelfjärilar och en nästan utlevad Påfågelöga.
Isopen ger dem inget längre, men jag har några Äppelmyntor, som verkar attraktiva fortfarande.

http://www.nabbsjuan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Flanören utmed Tolken - 11 september 2021 13:43

  Lite stolt, gränsande till skryt. Tomaterna och Dahliorna skäms inte för sig. På bilden är det femte korgen som skördats. Däremellan en hel del till ge bort. Snackstomaterna(körsbörssorter) oräknade. Tomaterna ger bra i år, trots att näs...

Av Flanören utmed Tolken - 25 augusti 2021 11:55


  Budenovka tronar bakom en kull körsbärstomater. Från vänster: Helsing Junction musik,Cherio, Guldhumla, Rosa Humla, Cherokee, Black sherie, Indigo. Barnmorska är Sibiriskt guldpäron.   Varför denna uppmärksamhet för en tomat? Jo den ...

Av Flanören utmed Tolken - 15 oktober 2019 09:18

Redan förra året skulle vi ha gjort en tysk resa. Ett gäng PRO:are, som städslade Rolfs Flyg&Buss till Moseldalen. Men av det blev det intet. Hustrun hamnade i en sjukvårdssväng. Lyckligtvis avfärdade undersökningsresultaten våra farhågor. Det kan ...

Av Flanören utmed Tolken - 12 oktober 2019 08:25

Vi samlar på oss räkskal i frysen. Nu hade ett helt fack blivit fullt. Dags att göra fond. Fonden är fin till såser, soppor och grytor Två kilo räkskal, det blev att ta fram en av 10-litersgrytorna.   Morötter, lök, Purjolök, Tomat och Fän...

Av Flanören utmed Tolken - 24 augusti 2019 15:00

  Nu börjar plantorna göra skäl för kompost och gödsel. Gödsel både på flaska och i naturligt skick. Alla sorter utom en har gett mogen frukt hittills. Cherio, en busktomat ger så bra att man alltid kan ha tomater på bordet, från 15 juli. På b...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards