Direktlänk till inlägg 17 februari 2009
Allt sedan Västtrafiks tillblivelse i samband med regionbildningen, har jag varit skeptisk mot ägarformen och politisk ledning.
Västtrafik bildades genom sammanslagning av de tidigare trafikbolagen i de tre länen och Göteborg.
Tåg, buss, spårvagn, färjor m.m
För att få så stor delaktighet och engagemang som möjligt, samägs det nya bolaget av regionen och de 49 kommunerna, 50 ägare!
Och man ska vara överens…
Var och en förstår, att det är skillnad på engagemanget för kollektivtrafiken, å ena sidan i de större kommunerna med Göteborg i spetsen och å andra sidan i små kommuner utan egentlig egen trafik, utan företrädelsevis genomfartstrafik.
Kollektivtrafiken är mycket betydelsefull, för att människorna ska kunna förflytta sig till jobb, utbildning och fritidsaktiviteter på ett smidigt och hållbart sätt.
Kollektivtrafiken kommer att bli ännu mera betydelsefull.Storstadsområdena korkas igen, drivmedelspriserna kommer på sikt att öka, bilen kommer allt mer att bli en fritidsartikel, inte minst i de större tätorterna.
Med ordentliga satsningar på infrastrukturen, 25-30 mil nya järnvägsspår, hål i marken i Göteborg och Borås, skulle restiderna nedbringas så mycket, att bilen skulle kännas långsam.
De krav som framgent kommer att ställas på kollektivtrafiken, fordrar en ägare, som både förmår att formulera visioner och mål och finansiera trafiken.
Jag tycker det är allt mera självklart, inte minst mot bakgrund av de tilltagande klimatförändringarna, att regionen tar över Västtrafik.
En ägare som vågar, om det behövs, ta ställning till fler fulla bussar i de större tätorterna eller tomma i glesbygd.
Det är ju inte direkt banbrytande, både Stockholm och Skåne, liksom många län har redan den ordningen.
Lösningen med 50 ägare får bli en parantes.
Ägarformen kommer inte att lösa allt. Vi får nog räkna med att inte vara överens om linjesträckningar, turtäthet, försenade bussar, fullbelagda spår och andra förtretligheter.
Det ligger nåt positivt i det, vi begär hela tiden mer av kollektivtrafiken.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | |||
16 |
17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 |
|||
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | ||||
|