nabbsjuan

Inlägg publicerade under kategorin Toscana

Av Flanören utmed Tolken - 3 juni 2012 07:00

På väg från Volterra till San Gimignano stannade vi vid vägkanten för att fotografera och njuta av utsikten.

Mycket Toscana med San Gimignano i fonden. Tornen ser inte ut att vara så många, som från balkongen på Antoanellas farm. De är lika fullt 14 kvar av de c:a 70 som en gång fanns.

Av Flanören utmed Tolken - 2 juni 2012 09:00

Redan från början, när vi planerade resan, så var det självklart att vi skulle åka tåg.

De flesta såg det som ett äventyr och upplevelse i sig.

Vi hade väl alla samma bakgrund. Började i baksätet på en Anglia, Volvo eller Wolksvagen. För min del i en Skoda 1949 års modell, 1955.

Efter några år flyttade vi oss till framsätet. Vi bilade på semestern, om vi inte tog flyget och så har det fortsatt.

Nu har vi all tid i världen och tåget blev perfekt.

Pensionärer med Interrailpass!

Hustrun och jag gjorde upp ett schema åt var och en, med tider, vagns-och platsnummer, samt användbara tefonnummer.

En vaktlista vid varje uppehåll. 2 och 2 fick vi ta törn vid väskorna, så att de andra blev lite lättrörligare på stationerna. Det blev t.o.m en röd pölse ute på stan i Köpenhamn och även i Basel hann vi med en runda i trakterna av stationen.

Nerresan började i Borås, byten i Varberg, Köpenhamn, Hamburg, Basel, Milano innan framkomsten till Florens.

Hemresan började i Florens, byten i Milano, Brigg, Basel, Hamburg, Köpenhamn, Varberg innan slutstationen Borås.

Det blev inte riktigt så på hemresan. Ett strejkande tåg i en tunnel, gjorde att vi fick åka till Bern, från Brigg för att komma till Basel.

Klicka och förstora.

Innan vi åkte, tyckte man att en del bytestider var lite väl långa, när vi på hemresan kom till Varberg och satt på Boråståget, var det några mycket korta bytestider vid förseningar, som fick inta jumboplatsen.

Ska 21 personer få i sig lite mat, proviantera m.m så går två timmar fort.

Järnvägssystemet nere i Europa är fantastiskt. Man har rader av extralok och tågset. Avgångstider är så lagda, att de klarar ett stopp i en tunnel eller vad det nu kan vara. Jag talar om fjärrtrafiken, regiontrafiken pumpar på och många fler åker tåg, relativt sett än vad som sker här.

Våra 21 resenärer kände inte varandra så nära. "Fyra damer", "Bollebygdsborna", "den lille mannen"(85 år) och ett antal par fick 30 timmar på sig att lära känna varandra innan vi steg in i Maroni Bus i Florens.

Vi hade försökt att veva runt folk, så att olika skulle hamna bredvid varandra vid de 5 bytena.

Vi blev ett gott gäng.

Tyvärr har tågen ute i Europa heller inte några resturangvagnar längre. Inte ens nattåget från Basel till Köpenhamn, 16 timmar, men en "seveneleven" på tåget, som sålde flera rätter som Micrades, vin, öl mm.

Vi provianterade på stationerna och picnicken pågick stora delar av resan.

Eftersom vi var tidigt ute med vår biljettbeställning, så fick vi mestadels platser med bord. Viktigt när man delade flaska eller spelade kort.

På nattåget hem, från Basel, kom tågpersonalen och försökte dämpa församlingen, för det var yngre som ville sova!!!

Vid två tillfällen bröt vi gruppbeteendet. I Bern och Köpenhamn på hemresan. 10 mionuter i Bern och noll i Köpenhamn, men där höll de tåget, men "kun någre minuter". Det blev individuella race, med solidariskt såsande i tågdörren, så de inte kunde stänga.

Vi fick också vara med om stora folksamlingars baksida, två av oss blev bestulna på plånböcker ur midjeväskor.

Det upptäcktes först inne på nästa tåg.

I efterhand kunde vi rekonstruera hur det gick till. En rollator med förare vid påstigning, i varje ände av vagnen, en tom rollator som ställde till palaver vid avstigning.

Resan var bekväm, avstressande, även om det brann till vid några stationer, folk lärde känna varandra och alla var överens om att tåget var toppen.

Vi hade tre typer av nattlogi; två i första klass sovkupè, 5 i liggvagn och resten i andra klass sovkupè.

Det är trångt om utrymmet, men personalen bäddar upp, så man har egen kupè fram till sovdags och när de kommer med frukosten. Frukosten kommer till 2:dra klass i liten bärkasse och till första klass på bricka.

Personalen på nattågen är ett eget kapitel. Vilken service, alltid positiva och en tjej från Zurish tog t.o.m bilder på oss, med våra kameror.

Gruppen var oerhört diciplinerad, det uppstod aldrig några allvarliga problem. Man var i god tid tillbaka inför nästa avgång och vaktsystemet var uppskattat.

Konceptet utvecklades under resan, så gruppen som åker i September får ett ännu mer utvecklat system.

Det fina vädret under merparten av resan gjorde den inte sämre och på färjan mellan Rödby och Puttgarden,(50 minuter) så hann vi äta stekt fisk med "remulade".

På alla stationer hade man väldigt serviceinriktade informatörer vilket underlättade vid minsta tveksamhet.

Många andra resenärer, lokala, kunde inte missa att vi var ett gäng som höll på med "teambuilding".

Men de kunde inte förstå varför vi privatiserar järnvägen i Sverige. Skratten blev många när tänkbara situationer på spåren raljerades.

PRO · Resor · Toscana
Av Flanören utmed Tolken - 1 juni 2012 18:04

Första tågbytet i Varberg, det skulle bli åtskillgt fler innan vi var hemma igen.

Hemma igen, från PRO-resan till Toscana.

Många kanske har undrat varför bloggen legat nere sen förra lördagens morgon.

Vi hade ett ganska intensivt program, åt middag kl. 20 och sen blev det "grannsamverkan".

Vi var allts 21 PRO-are, hustrun var yngst och Pauli var älst med sina 85!.

Vi missade inte ett enda tåg, även om det blev snålt i Bern och Köpenhamn på hemresan. Vi lyckades hålla Göteborgståget 5 minuter i Köpenhamn. Vi var 1,5 timmar försenade.

2 resenärer blev rånade i Bern, på sina plånböcker förvarade i midjeväskor. Det kommer jag att återkomma till.

Middagarna, 4 st. varierades, så att vi hann smaka på ett 20-tal Toscanska specialiteter.

Några dagar före vi åkte lyckades vi få tag på en fantastisk guide, hon gjorde resan.

Jag hade inte ens nån jacka med mig och behövde aldrig någon, 25 grader hela tiden.

"Töserna" på Le Tre Stelle var lika fantastiska som jag upplevt dem tidigare.

Möjligheten att få fler PRO-grupper som kommer motiverar.

Jag återkommer med ett antal inlägg.

Av Flanören utmed Tolken - 20 maj 2012 20:00

Vid det här bordet, ska vi äta fyra middagar och en lunch. Mamma Maria till höger med flaskan och kepsen, döttrarna Donatella och Antoanella längst bak.

Varje resenär ska få ett kuvert, med Interrailpass, besked om boende, tågtider, plats-och vagnsinformation och ett program för veckan.Vi har suttit och pillat med platsbiljetterna, eftersom de flesta sträckor har enbart ett par biljetter med 10-11 platser på varje.Programmet blir så här, med ev. smärre ändringar.Avresa från Borås C 26/5 kl. 11.00.Byte i Varberg och ett par timmar i Köpenhamn innan tåget går till Hamburg. I Hamburg stiger vi på nattåget till Basel. Vid halvelvatiden den 27/5 är vi i Basel.Däifrån så åker vi till Milano, för sista bytet till Firenze.Maroni bus hämtar oss på St Maria Novella, Florens ena jvstn, kl. 19.05.Vid 20-tiden checkar vi in och sätter oss vid ett Toscanskt middagsbord, hos "töserna" på Le Tre Stelle.

Efter frukost den 28/5 ger vi oss ut på en rundresa i Toscana, besöker Pisa, Volterra och San Gimignano.Kl 20 äter vi åter middag hos "töserna".

Klicka för större bilder och lite text.

På tisdag den 29/5 åker vi till Florens, möter upp en svensk guide, som dels guidar oss på en busstur i Florens omgivningar, dels en kortare promenad i centrum.12-18 blir fri tid och vi åker hem för att vara redo för middag hos "töserna" kl. 20.

Sista dagen, den 30/5 åker vi till Sienna på morgonen och är tillbaka på gården för Lunch, vinprovning och garden party. Kvällen avslutas med middag kl. 20.00.Till garden partyt, ska Donatella elda i stenugnen och göra lite snacks åt oss. Pizza, Foccacia m.m Det ska bli varmt och poolen är nystädad.

Kl. 10.55 den 31/5 lämnar vi Firenze, samma väg som vi kom, men med något byte mindre. Natttåget går bl.a ända fram till Köpenhamn.

Resenärerna, 21 PRO:are från Södra Älvsborgs distrikt.

14 från vår förening, Borås centrum, 4 från Bollebygd, 2 från Sandared och en från Sjöbo i Borås.

I mitten av September är det dags för nästa gäng, som ska gå i våra fotspår.

Efterfrågan på ytterligare resor är stor, så det blir att förhandla med "töserna" och maroni bus inför 2013.

Av Flanören utmed Tolken - 12 maj 2012 20:28

I skrivande stund, om exakt två veckor, har vi en och en halv timme kvar mellan Köpenhamn och Hamburg. Där går vi på nattåget till Basel. Från Basel till Milano och så sista bytet till Florens.

Det börjar kännas verkligt nu.

Värsta regnvädersdagen, satt hustrun och jag och fördelade platser på tågen. Vi har platsbiljetter i klump, så resenärerna får en lista, med avg.-och ank. tider, sina platsnummer och var de ska bo när vi kommer fram.

Lite pyssel, men det föll på plats.

Ett bekymmer har varit, att vi blivit utan tolk på majresan. Jaana blev tvungen att gå en kurs i engelska på den Brittiska huvudön.

Ja, ja, det fick väl gå, men hur fixar vi guidningen i Florens.

Jodå, i morse fick jag tag på en svanska, som fuskar lite med guidning. Hon hoppar på bussen, guidar på en rundtur och avslutar med en promenad i centrum. Dessutom fixar hon hörlurar, eller kanske var det nån sorts snäcka.

Dom här och många andra djur sprang framför benen på en, det är faktiskt en gård vi ska bo på.

Sista dagens eftermiddag vill vi slappa, inför hemresan. Efter att ha provat gårdens viner, tittat på vineriet och ätit lunch, ska vi ha "garden party".

Donatella, har du vatten i poolen?

-Jodå den är nystädad åt er.

Donatella, kan du fixa lite snacks till garden partyt?

- Jodå, jag sätter fyr i den vedeldade ugnen och fixar pizza, schiacchiata och lite mer.

Guiden känner Maroni bus ägare, Donatella känner honom, så även den cirkeln är sluten.

Vi ska nog kunna kringgå 11-timmarsregeln. Flanören har ju jobbat fackligt i många år och lärt sig, att raster inte får räknas som arbete. Väntetid är betald, men räknas inte som arbetad tid. Maroni kan nog får köra hela dygnet, utan att behöva oroa sig för EU:s 11-timmarsregel.

Lite kul att få tampas från andra hållet för en gångs skull.

Nu får vi bara hoppas att alla håller sig friska och kan få den nupplevelse de väntat på i Ett och ett halvt år.

Donatella har reserverat Suite Vernaccia åt mig och hustrun. Ja, det är egentligen bara ett stort rum, med kök i ena ändan och en säng i andra med ett matbord emellan. Två utgångar till terassen eftersom det ligger i markplan.

Det är nära nu.

Av Flanören utmed Tolken - 13 mars 2012 20:48

Nyss hemkommen från en liten försmak av Toscana, på PRO-cafèet i kväll, har jag fått klart för mig att folk börjar att vänta på den 26 maj.

Vi har haft två träffar vardera med resegängen, separat för maj resp. septembergänget.

I kväll hade vi den tredje träffen och den var gemensam.

Vi hade köpt hem lite Toscanskt vin och laddat med lite antipasti. Charkuterier, Parmesanost, pesto och Tapenade. sallad och Tomater. Både mjukt bröd och Crostini.

Vinet hade godkänts av "töserna" på Le Tre Stelle.

Rocca di Montemassio. Ett lådvin från ett kooperativ i Toscana. Påminner väldigt mycket om vinet på gården.

Le Tre Stelles vin går inte att få tag på här sedan de blev av med sin agent här i Sverige, ett "plånboken i backfickanföretag" i Helsingborg.

Det blev ganska uppsluppen stämning på de 9 liter som fanns.

Förväntningarna är höga och inställningen är, att vi ska ha trevligt.

Det går att ha trevligt med ganska lite arbete. Vi hade väl lagt ner ett par timmar på att bereda.

En stund på Coop, där längsta tiden gick åt för att skiva 2,5 kg. charkuterier.

På torsdag ska jag beställa biljetterna åt majgänget.

Lite blandat med hur man vill åka. Liggvagn, sovkupè, 1:a eller andra klass.

Vi ska ha trevligt, det var alla över ens om i kväll.

Av Flanören utmed Tolken - 26 april 2009 13:21

Ja, nu sitter vi på ett Öresundståg, på väg mot resans sista tågbyte, Varberg.

Resan hem var minst lika fantastisk, som nerresan.

Vi startade 09.19 i Florens, bytte i Bologna för att komma med natttåget till Köpenhamn. Nattåget var ännu mera försenat idag, men det spelade oss i händerna, 3 timmars väntan i Köpenhamn, reducerades till ungefär 1.

Från Verona upp till Brenner blommade fruktträden, de fanns i massor.

Äpplen från Sydtyrolen är ju inte helt okända i Sverige heller.

De blommande fuktträden stod mot en fond av fortfarande snöklädda bergstoppar, så var det även i Toscana, men fruktträden hade inte kommit lika långt.

Det blev ganska många bilder som den ovan, som är tagen från San Gimignano. Bilden förmedlar även hur högt San Gimignano ligger.

En Grappa på Circlio

Sista kvällen gick vi ut i vår by, Ulignano, tog in på byns centralpunkt, en kombination av ungdomsgård, dag-och fritidshem, samt näringsställe, mest med avseende på drycker.

Stället hade puls, ungdommarna varken hördes eller syntes så mycket i de inre utrymmena.

Barnen fanns kring dem som skötte försäljningen, de var dubbelarbetande skulle man kunna säga.

I de utrymmen närmast gatan kom och gick folk hela tiden.

Som vi förstod det var det mer eller mindre regel att ta en sväng dit efter jobbet.

Som jag tidigare beskrivit är det en vanlig företeelse i norra halvan av Italien, att Vänstern har sådana här ställen. De brukar vara de populäraste.

Vad vi kunde förstå så hade Partido Demokratica hand om bystyret i Ulignano.

Tyvärrr är inte kunskaperna i Engelska så stora bland vanligt folk i Italien, ej heller här, så det blev en del stapplande.

Grappan på Circolio var bättre än den vi själva köpte, även om man även hos den har börjat kunna skönja nyanser bakom fotogensmaken.

På stället hade man även bokförsäljning, samt byns lokala produkter(på flaska).

Det var en upplevelse, att se hur naturligt folk ungicks,pratade om byns och politiken angelägenheter, inga märkvärdigheter.

Socialnämndsordföranden kom in i sina snickarkläder, tog en sväng över ungdommarna, för att sedan snacka lite vid ett bord innan han tydligen åkte hem.

Blir nog återbesök

Vi har redan börjat fundera på återbesök, kanske hösten 2010.

Skulle vara intressant att uppleva vin-och olivskörd och höstens färger i övrigt.

De höll Bolognatåget åt oss på nervägen, verkar som att de behöver hålla Boråståget i Varberg, men det blir nog inte lika uppseendeväckande.

Av Flanören utmed Tolken - 24 april 2009 18:27

Hemresan närmar sig.

Vi ägnar dagen åt två gamla städer samt att äta ur kylskåpet.

Nu var det dags för San Gimignano, den gamla pilgrimsstaden, uppe på sin höjd.

Staden syns vida, från alla håll eftersom den ligger så högt.

Idag har den bara hälften så många innevånare som när det begav sig.

Digerdöden och en ny pilgrimsled satte stopp för dess storhet.

Tornen är det som är mest iögonenfallande. Tornens höjd visade ägarens status. Myndigheterna fick sätta en övre gräns, då byggde man två torn!

14 av de ursprungliga 76 har överlevt.

Här finns ett flertal museer och utsikten från stan är anslående.

I måndags fick vi återvända, fick ingen parkering, kl.08.45 i morse hade vi hela parkeringstorg 3 för oss själva!

Gamlingar söker sig till varandra. En karavan med 27 gamla Merzedesbilar, i varierande modeller, hade fått dispens och körde in i stan

Certaldo som är ”våran stad” har en gamla stan, uppe på höjden ovanför den nuvarande staden, ”Certaldo Alto”.

Man åker bergbana dit och trots en del turister så är det lätt att komma fram på de gamla gatorna.

De gamla palatsen har omvandlats till hotell eller andra arrangemang för turister. Vi såg ett  brudpar precis komma ut från den gamla 1400-talskyrkan.

När de skulle fotograferas, satte sig brudgummen på en hygglig motorcykel, för att fotograferas tillsammans med den. Bruden stod en bit ifrån och sneglade avundsjukt, på vad, är frågan.

Staden var ren och en hel del renoverad, men delar av husgrunder, väggar och även innehåll var original.

På det gamla stadshuset, satt sköldar från dem som styrt genom åren.

Riktigt avkopplande för att vara en turistattraktion.

Eftersom vi åker hem i morgon, så börjar planeringen för hemfärden. Vi ska till ”töserna” och hämta några flaskor vin och olivolja till, väska köpte vi ju i Florens så det blir bara att släpa.

Marginalerna mellan tågen, vid byten, blir överlag rymligare än på nerresan.

Slattar och rester blir vad vi lever på sista dagen, för såpass Knallar är det i oss, så att inget får förfaras.

Vissa saker gör man inte åt bara, så det får Antoanella ta till sitt frukostkök.

I skrivande stund, beskär hon och en man Olivträden runt huset vi bott i, på bilden är det klipparen, med vår hyrbil, en motorsvag Fiat Punto i bakgrunden.

Nästa rapport kommer inte förrän vi passerat Öresundsbron med tåget på söndag middag.