nabbsjuan

Alla inlägg den 24 juni 2015

Av Flanören utmed Tolken - 24 juni 2015 12:15

Att säga, att allt är sent i år är väl närmast ett understetement.

Idag har jag planterat ut Daliorna. De växer minst lika bra i växthuset, inte minst så här kalla försomrar. Det blåste, som vanligt och jag fick offra största stjälken på en Dalia, för att jag inte hade den tillräckligt uppbunden.

men ändå, nu är det bara att vänta på blommningen.

Astrarna har stått ute i rabatten i tre dagar. Verkar att må bra mycket bättre där, än i plantlådan.

Tagetesen har stått ute i en vecka och små knoppar har blivit större, ja, en del har t.o.m slagit ut.

En del annat har satts ut under senaste veckan, så i växthuset finns nu bara Tomater, Vinstocken, Basilika och ett 10-tal nysådder för kommande års fägring.

I övrigt är vi i fas nu, känns det som.


     

En liten fotorunda härom morgonen gav lite av varje. Ovan har vi den vilda avdelningen-(KLickeribilder)

  • Vallmon hade vi med som frö från Öland för många år sedan, nu växer den lite varstans.
  • Vi har en 5 meter bred dikesren mot vägen. En del är och filar med trimmare på sina renar, så fort det kommer något. Vi låter det växa fritt, till fromma för insekterna. Bergklint, Blåklockor, Prästkrage, Rödklöver och inte minst Lupiner. En vacker Lupin i gult och blått, dök upp i år. Tala om Midsommarblomster.
  • Slåttergubben fick vi av en svåger, för väldigt länge sedan. Kommer också lite var stans.

Två långa rabatter mot vägen, ska grävas om. De fick lida mest för handikappet i höstas. Lika bra att gräva igenom och plantera tillbaka. Där växer även Renfana idag, den ska med varenda blad och knopp på komposten. Här kommer Renfana överallt i den öppna jorden. Spridning via komposten.

Vi sätter kanske några plantor ändå, i det vilda, där de inte gör nån skada utan bara kan vara till lyst.


Den uppmärksamme, märker att bild och text inte hänger ihop. Men vad gör det?


     

Så till det mera, lite odlade.

  • En växt hustrun fått av en granne, tyvärr kommer jag inte ihåg vad den heter. Presstopp! Färgkulla heter den.
  • Blommor från svärfars grav. Penséerna var helt nedätna av Rådjur, kort efter de sattes ut. När vi kom dit för att byta växter, hade de blivit så vackra så vi hade inte hjärta att slänga dem. de åkte ner i krukor och har blivit riktigt fina.
  • Vad som har pollinerat Päronen kan jag inte begripa. Kallt och regn mesta blommningstiden, men det blir till att kartgallra.
Av Flanören utmed Tolken - 24 juni 2015 07:28

 

Vid gårdagens sjörunda, så närmade sig ett oväder.


Solskenet förändrades fort och innan jag hann hem var regnet över mig. Ett ordentligt regn.

Först tog jag skydd under en stor Ask. När det lättade lite, hann jag till en av våra 350-400 år gamla Ekar.

Regnet avtog lite och jag satsade på hemgång. Två Mördarsniglar fick sätta livet till.

Vi har inte fått upp dem till oss. Eftersom de kommer efter vägen pågår bekämpningen där. Folk som är ute och går gör jobbet.

Gott, så länge vi slipper dem på tomten.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27
28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards