nabbsjuan

Alla inlägg den 21 juli 2014

Av Flanören utmed Tolken - 21 juli 2014 14:22

 


Den uppmärksamme ser, att jag ögontjänerirensat de nedersta gula lökarna, för att de skulle komma att hamna med på bild, när det egentligen var den nysköradde Charlottenlöken jag skulle "skryta" lite om.

Ringblommorna kom med på köpet.

Jo, det var Charlottenskörd idag. Och sicken skörd sen!

Har aldrig fått så fin skörd tidigare, stora och många.

Vad ska vi göra med alla? undrade hustrun.

Jo, efter ett par liter vinsås, där det går åt halvannat kilo lök, så ska vi väl ha till stekning hela, puttra med i grytor och när man ska fina till det med Pasta t.ex De kommer att gå åt, det är jag övertygad om. Potatissallad på färska potatis inte att förglömma.


 


I fonden syns den gula löken. Jag har planterat sättlöken på Balkanvis.

Tätt.

Efter att ha sett en del arbetskamraters(Jugoslaver) lökskörd, så ville jag kolla i våras. Satte dem tätt. De har utvecklats bra. Det blir en fin skörd om någon månad så där. Vi har redan tullat på den. varför inte, man odlar väl inte för ladorna, utan att njuta när det beger sig.


 

Charlottenlök i närbild. De är t.o.m vackra att se på.


Och det här då?

Jo, jag kunde inte hålla mig. På COOP i Kalmar låg nyskördat av olika slag, bl.a Vitlök.

Hustrun frågade: Dina är vä linte lika stora?

Jag vet inte, svarade jag. Men nu vet jag, de står inte Kalmariterna efter. T.o.m större.

Drog upp den som stod närmast, en medellök skulle jag tro.

Konstigt hur vi är. När hustrun trodde att våra lökar var mindre så kallade hon dem "dina". Är övertgad om att hon hade sagt; våra är större, om hon vetet det.


Lök, ja.

Klippte lite Gräslök till sillen, när jag lagt Charlottenlökarna på tork.

Sista sillen som gick, ur burken med Fransk löksill.

Tur att vi åker till Tjörn i moprgon och kan bunkra upp på Klädesholmen.

Vi hade en så liten burk med Matjes, så vi fick sköta i med den Franska löksillen.

Annars en måltid med närodlat. Potatisen från eget land, Johannesörten plockad i närområdet. ja vi tog ett par små snapsar Hirkum Pirkum till sillen. den är bra. En sked Honung i en helflaska gör susen. Och så Gräslöken.

Vad präktig man känner sig.


Ännu mera präktig kommer man väl att känna sig när, utöver de redan omtalade, Purjolöken ska skördas. Den är också satt på Balkanvis, men blir stor. Väntar med skörd till de fått COOP-storlek.


Som nämnts, så blir det Tjörn i morgon. Pilane gravfält och skulpturutställningen, Skärhamn och bl.a äta lite. Sen, inte att förglömma, Klädesholmen och årsbehovet av sill.

Känner vi för det, så stannar vi vid brofästet och hälsar på vår kassör i PRO Borås Centrum. Hon har ju en villavagn där.

Man blir lite trött av sillen, för att inte tala om Chokladdesserten, så det blir nog en middagslur efter detta.

Av Flanören utmed Tolken - 21 juli 2014 07:00

 


Så var vi då hemma frön Ölandsveckan för den här gången.

Det blev ett sista morgondopp i går, tidigare än de andra morgnarna för vi ville bli klara till kl. tio.

Sjön låg i det närmaste blank och vattnet ljumt.

Fritidsfiskarna åkte ut och tog upp nät. Inga problem i bleken. Vad de fått vet jag inte, men på Måsaktiviteten att döma, var det inget att kivas om.

Vi gjorde upp med våra värdar om en vecka nästa år också. Det gäller att ta till vara tiden. Vi vet ju inte hur länge de eller vi får ha hälsan. Dottern med kompis Lotta trycker även på lite.

Tänkte göra ett större inlägg om veckan på Öland, för det har blivit lite knapphändigt bland popupsen och den svaga "linan". Får se när det blir.

Grannen hade skött vattningen väldigt bra, allt hade överlevt, han var värd sin Ölandsost med Calvadoskryddning.

Fasligt vad det växer på en vecka.

Mest överraskad var jag över Gurkkarten, att Themyntor och Solhatt slagit ut. Tomaterna befinner sig på kanten, att byta färg.

Luktärtorna hade gått i blom, fläckavis och den lilla Malvan stod i full blom. Sista Dahlian i blom, Spartacus, lyste mörkt röd.

Några Slingerkrasse hade även slagit ut, liksom den nyplanterade Pimpinellen.

Solrosorna avslöjar, att jag blandat och gett lite mellan sorterna. Lite charmigt tycker vi.

Om någon minut ska vi morgondoppa oss i Tolken igen. Ska bli en varm dag.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards