nabbsjuan

Alla inlägg den 16 juni 2014

Av Flanören utmed Tolken - 16 juni 2014 09:40

 

Nu har de ruvat i sex veckor!


 

Efter en stund på min stubbe, så såg jag det jag väntat på. Den frisimmande kom med en Äling i munnen. Ingen mat för ett vuxet djur, men dock för ett nyfött. Kläckningen har alltså börjat. Den låga intensiteten i födosöket tyder på att där bara är en ännu.


 

Den frisimmande simmar in i vassruggen och den ruvande lyfter lite på sig.

Ungen är tydligen högst ett dygn, redan vid två hade den varit mera aktiv. Upp på ryggen bl.a

Nu börjar en spännande tid.

Men hur kan det stå till att de ruvar två veckor för länge?

Jo, jag har gått tillbaka i mina bilder. mellan den 5 och 17 Maj har jag låtit dem vara i fred. Då hände tydligen något med första värpningen.

Den 17:de har jag bild på ruvning och det stämmer bra med att en unge kan vara född senaste dygnet.

De får göra om i stort sett varje år. En skillnad i år, är att de återanvänder boet. Det brukar de inte göra.


 

På väg hem, såg jag en Råget springa i väg. Men inte långt, sen stod hon och kollade mig. Hon flyttade sig lite men släppte inte blicken på mig.

Med 99%-ig säkerhet låg där ett kid. Jag gjorde en kringgående rörelse, ville inte gå för nära, där det borde ligga. De är duktiga på att gömma sig. Jag lyckades inte hitta den lille.

Det var ganska mörkt inne i buskarna, så bilderna blev inte helt skarpa, men jag har lyckats fånga blänket i ögat.

Fick en liten skur på mig och resten av tiden småduggade det.

Bra för allt nyplanterat.

Av Flanören utmed Tolken - 16 juni 2014 07:00

 

Nu slår Fingerborgsblommorna ut, mera allmänt.

Jag sådde några sorter i fjol. Tycker inte att det är den variation, som Impecta utlovat.

De är hur som helst vackra i alla fall.


Nu är det inte mycket kvar att plantera ut.

En rad Tagetes framför Rosorna, tillika i två lådor åt dottern.

En del Solrosor, som ska "duttas" ut. En Stortimjan, som vi inte har berett platsen riktigt, för ännu.

Fänkål och Västeråsgurka, men de utvecklas minst lika bra i kruka.

De ska stå i pallkragar, men där står fortfarande Hallonsticklingar. Får väl flytta Hallonen, men deras "land" är inte klart, så det får väl bli en mellanstation.


Vi har ju midsommarfesten i år. Dags att börja dona för den.

Regningt, vad det verkar, så vi får hållas under tak.

Brukar bli bra hur som helst.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards