nabbsjuan

Alla inlägg den 4 juni 2014

Av Flanören utmed Tolken - 4 juni 2014 16:55

 

Åreskutan med mycket snö kvar.


Ja, nu sitter jag på övertid på hotellet. Har bagaget stående här och smygtar(tog) en och annan kopp kaffe. Just nu sitter jag och sippar på en mörk Lager, så det går ingen nöd på mig.

Har ju haft bekymmer med datorn, men nu är det under kontroll. De flesta popupsen är detroniserade och nedladdning av program funkar.


I går hade jag ju en dag till förfogande. På promenaden i stadsparken såg jag en skylt vid Frösöbron; ZOO.

Busslinje 5 passerade ZOO, så sagt och gjort, dagen fick börja med ZOO-besök.

Väl framme vid ZOO, så var det inga bilar på parkeringen och såg ganska dött ut.

En stor skylt förkunnade att de öppnar 14 juni! Men, jag hade passerat fantastiska vyer och bestämde mig för att gå några km. och då även komma upp till hösta punkten, som bl.a innehöll utsiktstorn och start för pistarna.

Tröttsamt, men jag ångrar ingenting, som Edit Piaff sjöng.

Fantastiska vyer åt alla håll, trots att utsiktstornet inte heller öppnade förän 14 juni.

Oviksfjällen, Åreskutan, Jämtländskt jordbrukslandskap och så åt andra hållet Östersund, som klättrar ner från Storsjön. Lite Ulricehamnskänsla, som jag inte är säker på att Östersundarna vill vara med på.


Jag träffade en riktig hurtbulle på toppen, som spränggått nerifrån "byn" och upp på toppen. Vi kom att prata en del och gjorde sällskap i den västliga pisetn ner till Plattlandet. Vilken lutning! Det gick inte att gå rak och väl nere fick man en konstig känsla när man satte fötterna på plan asfalt.

Har aldrig uppskattat en Statoil-Mer, mera än då.

På kvällen var det middag hos den helt nya landshövdingen, Jöran Hägglund,

Det var han som var en av flera karlar som knappt kunde följa Maud Olofsson i korridorerna, när TV-kameran var på. Internt kallades hon Duracellen. Lite kul.


Nu är det en stund till tåget går. 22.35 och stiger av i Borås 13.00 i morgon.

Rakt över gatan finns en restaurang me dJämtländska specialiteter. Har redan mer eller midre bestämy mig för innehållet i en trerätters. Börjar med fjällröding, fortsätter med Reninnanlår och slutar med lokal ostbricka. Men vad dricker man till det? Öl och brännvin känns det som.

Ingen ro att bekomma. På kvällen är det uppstartsmöte för SM-veckan, brottningsdelen.

Hustrun har inte behövt att överanstränga sig med vattning, framför allt inte ute men även växthuset to kar inte ut så fort när det är molnigt och en och annan skur.


 

Här är det brant! Bilden kan inte ge lutningen rättvis. Ett par snöfläckar kvar.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards