nabbsjuan

Direktlänk till inlägg 25 maj 2014

Dagens bild, söndag; Röd Vallmodebut på valdagen.

Av Flanören utmed Tolken - 25 maj 2014 07:00

 Det såg ut som en tanke. När jag hämtade tidningen, så hade den första röda Vallmon slagit ut. Rött och grönt, ja det är så det känns nu. Låt det vara symboliskt.

Alla opinionsmätningar pekar åt det hållet.

Feministiskt initiativs uppgång och troliga inträde i EU-parlamentet fördunklar inte. Tvärt om. De har ju antytt, att de vill tillhöra röd-gön vänster-gruppen i EP.

Träffade en gammal arbetskamrat(Bolsjevik), på Cramers i går. Han skulle på min uppmaning kryssa nr. 14 på V-sedeln, Illona.

Hans fru, som alltid varit svag för gruppvänstern, skulle rösta på Fi.


Kl. 09.00 samlas vi i valnämnden inne på stadshuset. Gemensam frukost, roll call och sedan bär det av ut till vallokalerna.

Min runda börjar i Gånghester, fortsätter till Målsryd, Aplared, Dannike, Äspered, Rångedala, tre lokaler i Dalsjöfors, för att avslutas i fyra lokaler på Svedjeskolan. Eftersom Kristinebergsskolan byggs om så blir det en fjärde på Svedje.

Sen är det fri tid fram till kl. 20.00, då lokalerna stänger. Efter sammanräkningen ska vi ta emot alla distrikts valsedlar i stadshuset under kvällen.

Det är en sån otroligt bra stämmning ute i vallokalerna och valförrättarna blir inte putta för att vi gör ett och annat påpekande. Men hos de flesta är det god ordning och det finns ingen anledning tro att det ska bli annorlunda idag. Inte minst för att vi bara har ett val, en valsedel.

I andra kommuner kan det förekomma lokala folkomröstningar. Så icke i Borås stad.

Väl hemma, fram på eftermiddagen, i pausen, är det slips som gäller när vi åker till Äsperedsskolan och röstar. 

Med vallokalsundersökningen, som brukar presenteras vid 20.15, försvinner det mesta av spänningen.

Slutligen vill jag framhålla att det känns bra med en flata, som vågat "komma ut", på första plats på listan. Malin Björk har fått bra genomslag, inte minst när debatten stått mellan "vita män-+55" och resten. Den förstnämda gruppen är på reträtt och ser ut att bli valets förlorare. EU-parlamentet är fullt av "vita män +55, det skadar inte med en decimering.

Till fromma för den sociala välfärden, miljön och jämställdheten, men inte minst kampen för grisknorrens bevarande.

 
 
Gubbfan

Gubbfan

25 maj 2014 07:18

Förtidsröstade redan 7 maj samtidigt med min fru och ett barn. De skulle vara bortresta på valdagen.
Men det grämer mig att jag inte kryssade någon. Jag hade velat kryssa Malin, men eftersom hon stod först så tyckte jag inte att det var någon idé.
Men jag undrar i alla fall om det var dumt.
Det finns alltför många som inte tål fruntimmer och särskilt inte en hbtq-person.
Vet faktiskt inte om jag skall köra iväg till vallokalen och göra om det hela så att hon får mitt kryss.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Flanören utmed Tolken

25 maj 2014 14:50

Hej

Tror att det kunde vara värt besväret, att rösta en gång till. Malin har ingen naturlig bas, å andra sidan ser jag ingen komet underifrån. En del av hennes naturliga bas röstar nog på Fi den här gången.
Jag har under resans gång blivit imponerad av Malin också.
Lite bygderomantik att jag kryssar Illona och så är jag ju PRO-kompis med mamman.

 
Gubbfan

Gubbfan

25 maj 2014 16:32

Jo, jag tog bilen och for till vallokalen.
Strax före 9 hade jag gjort om det hela.
Enligt valförrättarna hade det varit bra med folk redan när de öppnade klockan 8.
Det blir spännande att se dels hur valdeltagandet var i den här valkretsen dels hur fördelningen mellan partierna blev.
Jag är rädd för att snorvalparna med Åkesson i spetsen får många röster. Alltför många arbetslösa unga män som känner sig misslyckade här.
Fi känns mest som ett parti för akademiskt utbildade kvinnor boende i storstad eller i högskolestad. Nog inget för den här valkretsen misstänker jag.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Flanören utmed Tolken - 11 september 2021 13:43

  Lite stolt, gränsande till skryt. Tomaterna och Dahliorna skäms inte för sig. På bilden är det femte korgen som skördats. Däremellan en hel del till ge bort. Snackstomaterna(körsbörssorter) oräknade. Tomaterna ger bra i år, trots att näs...

Av Flanören utmed Tolken - 25 augusti 2021 11:55


  Budenovka tronar bakom en kull körsbärstomater. Från vänster: Helsing Junction musik,Cherio, Guldhumla, Rosa Humla, Cherokee, Black sherie, Indigo. Barnmorska är Sibiriskt guldpäron.   Varför denna uppmärksamhet för en tomat? Jo den ...

Av Flanören utmed Tolken - 15 oktober 2019 09:18

Redan förra året skulle vi ha gjort en tysk resa. Ett gäng PRO:are, som städslade Rolfs Flyg&Buss till Moseldalen. Men av det blev det intet. Hustrun hamnade i en sjukvårdssväng. Lyckligtvis avfärdade undersökningsresultaten våra farhågor. Det kan ...

Av Flanören utmed Tolken - 12 oktober 2019 08:25

Vi samlar på oss räkskal i frysen. Nu hade ett helt fack blivit fullt. Dags att göra fond. Fonden är fin till såser, soppor och grytor Två kilo räkskal, det blev att ta fram en av 10-litersgrytorna.   Morötter, lök, Purjolök, Tomat och Fän...

Av Flanören utmed Tolken - 24 augusti 2019 15:00

  Nu börjar plantorna göra skäl för kompost och gödsel. Gödsel både på flaska och i naturligt skick. Alla sorter utom en har gett mogen frukt hittills. Cherio, en busktomat ger så bra att man alltid kan ha tomater på bordet, från 15 juli. På b...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards