nabbsjuan

Alla inlägg den 16 maj 2014

Av Flanören utmed Tolken - 16 maj 2014 07:00

 

Novus kom med en ny mätning idag. Den presenteras i SR.

Tendenserna förstärks.

De rödgröna går fortsatt bra och V verkar t.o.m ta två platser, vilket gör att Mikael Gustavsson som petades ner på andra plats ändå skulle komma in.

Lite skillnad mot opinionsmätningarna inför riksdagsvalet, ser man för enskilda partier. M, SD och S går sämre.

KD, V och Mp går bättre. C hamnar ordentligt i bakvatten. Tycker egentligen synd om min gamle politiske kompis Kent Johansson. Som person förtjänar han definitivt att representera Sverige i EU-parlamentet, men har sin partiledning, inte minst Annie Lööv, som sänke. Han tvingas ju t.o.m att dras med henne på valaffischerna!

Kent är en riktig "Bondeförbundare", som inte slitit några skosulor på Stureplan. Vid våra Ölandsveckor, brukar vi hälsa på Kent och Gullbritt. Blir den här mätningen valresultat, så har han gott om tid.

Det verkar som "tant"-effekten är slut för FP. De ser ut att halveras och Marit P blir ensam igen.

Lite märkligt ändå, att resultatet skiljer sig så mycket från nationella opinionsmätningar. I debatten, så är det ju partiledarna och de nationella frågorna som dominerar.

F.ö är det mycket som talar för att valdeltagandet kommer att öka, till en bit över 50%. Inget att skriva till mormor om, men ändå ett trendbrott.

Eftersom jag sitter i valnämnden, så vet jag vad jag ska göra på valdagen, förutom att rösta förståss.


När jag röstar, ska jag kryssa kandidat nummer 14. Vår kassör i PRO Centrum har en dotter, uppvuxen i Borås, som är kommunalråd(V) i Uppsala, Illona Szatmari Waldau. Kassören bedriver en "aggresiv" personvalskampanj för dottern. "Skulle vara trevligt att komma till Bryssel och hälsa på henne".

Det ser ut att bli två mandat för V. Inget rekord. I slutet på 90-talet, med Jonas Sjöstedt i spetsen, hade V tre mandat.

Som jag ser det, är EU-valet viktigt, som en trendmakare för kommande nationellt val i september. Att bli profilerad som en vinnare, ger stark vind i seglen för vad som komma skall.


Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards