nabbsjuan

Alla inlägg den 7 maj 2014

Av Flanören utmed Tolken - 7 maj 2014 15:34

 

Honan försöker uppmärksamma hanen på att det är dax. Han verkr inte riktigt förstå, eller så vill han spela svårflirtad.


Tog mig en tur, tidig förmiddag, ner till sjön. Yr.no. hade lovat ett par timmars uppehållsväder, som det gällde att utnyttja.

Kanske har Doppingarna vant sig vid mig, för idag flydde de inte när jag kom ner. Och jag kommer ganska nära.

De hade byggt på sitt bo, så nu kunde jag inte se några ägg. Men, säkert har de värpt några till.

Ett Knippar uppehöll sig en bit ut. Tyckte att honan visade tendenser till att vilja para sig. Glad att jag var där nere då, för jag har aldrig fått en Knipparning på bild tidigare.


     

De har simmat tätt ihop en stund, honan kryper ner i en plan ställning på vattnet. Hanen verkar mer intresserad av mat.


     

Så fattar han ädå galoppen. Honan trycks ner under vattnet och verkar kippa efter luft när de kommer upp.


   

Så var det då klart och de simmar en stund bredvid varandra. Av någon anledning lyfter de och flyger i väg.

Har parningen gett önskat resultat, så finns två nyuppsatta Knipholkar nere vid stranden.


Skäggdoppingarna då. Jo, de hälsar och meddelar, att ruvningen löper på.


 

Av Flanören utmed Tolken - 7 maj 2014 07:00

 

Närmare kom aldrig Kanadagässen. Doppingen låg tryggt kvar.

Vattenståndet är lågt. Gässen "gick på grund" allt som oftast.

Det låga vattenståndet är ett hot. Även om boet är löst förankrat, så innebär det risker när vattenståndet stiger.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards