nabbsjuan

Alla inlägg den 7 juli 2013

Av Flanören utmed Tolken - 7 juli 2013 21:05

 

Hade hört talas om en "dagmamma" med många ungar. När vi kom ner och skulle ta ett kvällsdopp, så lekte de i strandkanten. Jag observerade dem inte för min uppmärksamhet uppslukades av några stora Skrakar som "vaktade" bryggan.

23 ungar! Säkert 2-3 kullar. De brukar göra så, Storskrakarna, bildar storfamilj. Lite svårt att se om de byts om, de vuxna. men vi har ensamma vuxna Skrakhonor, som verkar vara på husmorssemester.


Vattnet var härligt, simvänligt och varmt nog att kvällstvaga sig i.

Så nu är jag ren, när jag ska åka till Pilane gravfält i morgon.

Av Flanören utmed Tolken - 7 juli 2013 09:58

 

Bryggan var som oftast besatt av Skrakar, när jag kom ner i morse.

De kände av min närvaro och i sakta mak gled de ned i vattnet. En kull med tre ungar kvar och modern står längst bak.


     

I "Fotoatiljen" satt två Knipor.

Doppingarna har fullt jobb, att föda sig själva och kullen. Bytena blir större och turerna fler. De ligger kvar i boet ovanligt länge. Tror att Minken är en av anledningarna. Även om de hade upp till fem ägg, bör de ha kläckt färdigt nu.


 

Bryggan bär tydliga spår av morgondoppare.

Hustrun kom ner lite senare, när jag "fotat av mig".

Idag blev det en simtur i det 18-gradiga vattnet. Mycket härligt, kunde nästan mäta sig med morgondoppen på Öland.

Dem får vi vara utan i år, men nästa år är det förhoppningsvis dags igen.


I år var vi tvugna att prioritera. Även pensionärer har bara 24 timmar på dygnet.

Av Flanören utmed Tolken - 7 juli 2013 07:00

 

Det var matning av Amurleoparderna, när vi var på Nordens Ark.

De två djuren hålls åtskilda, förra ungen blev blind och fick avlivas. Eftersom det kan vara ett genetiskt fel, ska man byta ut den ena

Amurleoparden går nästgårds till sin blekare kusin, Snöleoparden.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards