nabbsjuan

Alla inlägg under mars 2013

Av Flanören utmed Tolken - 26 mars 2013 07:00

 


I går small det när jag skulle backa ut från Sparrehus.

Tänkte på annat och tittade åt fel hål. Hade annat i huvudet.

Vi blev stående, med min dragkrok upphakad i den andra bilens framskärm. Gick inte att komma loss, så jag ringde en bärgare.

Med spett och slägga kom vi loss.

Ska ringa till Volvo om några minuter. Min bil klarade sig bra. En sned dragkrok och en mindre plåtskada. Däremot fick den andra bilen en demolerad framskärm och en intryckt dörr.

Det blir att köra lånebil i helgen. Tryggt med helförsäkring.

Lustigt i sammanhanget var, att vi kände varandra. han var medlem i PRO Borås Centrum och har brottningsförflutet!

Av Flanören utmed Tolken - 25 mars 2013 10:33

 

Den har det bra i morgonsolen. Kanske tror att den inte syns med grenen i förgrunden.


När jag gick ut och tittade till Ekorrarna, hörde jag ett himla väsen nere vid sjön.

Kanadagäss!

Är inte så förtjust i dem, men nyanlända kan de ju vara intressanta.

På den analoga tiden ödslades det ingen fuilm på dem.

Tog på mig lite bättre och gick ner för att titta.


De såg lite malplacerade ut. Inget vatten, inget bete.


Döm om min förvåning, när jag bara såg två Gäss. Så mycket väsen av två, inte undra på att serenaderna kan bli irriterande när de är fler. Men vad nu då? Honan är ingen kanadagås. 

Blandäktenskap?, ja det förekommer visst. Inte minst Kanadagäss har i parker setts äkta någon annan art.

Kände inte igen den.

Bläddrade i fågelböcker och kollade nätet.

Det närmaste jag kom var Stripgås. Men den förekommer nästan bara i zoologiska trädgårdar, även om rymningar och häckning i det fria förekommer.

Men det här var ingen Stripgås. De svarta strecken på huvudet är fleplacerade och den är för mörk i övrigt.



 

Ingen bok eller nätet kunde ge information om hennes härkomst. Den gula näbben visar att den har Assergener.

Det utesluter en ren mutant av Kanadagås.


Jag har dock en teori.

Hon är en korsning mellan Kanadagås och Stripgås. Någon ädling till kavaljer har fått sällskap och nu står de villrådliga på Tolkens is.

Hon fryser om fötterna. Ömsar fot, värmer och kyler.

Någon därute som kan belägga eller bekräfta min teori?


Av Flanören utmed Tolken - 25 mars 2013 07:00

 


Dottern kom på besök i går, för att äta frukost och sitta på altanen i solskenet.

Medan vi pratade, så tittade jag lite närmare i rabatten framför huset. Inte mycket till liv än, men några skott av Stockros hade börjat söka sig upp i ljuset.

Får se hur Kaprifolen klarar sig. Den har börjat skjuta skottspetsar, som sedan har frusit under de kalla nätterna vi haft. Den är tålig, så förhoppningsvis sätter den nya skott.


Flyttfåglarna är sena. Vid den här tiden brukar både Bofinkar och Bergfinkar vara på plats. Men inte i år. Tyckte jag såg en enda Bofink i veckan, men en Bofink gör ingen vår.

Tranorna vid Hornborgarsjön låter också vänta på sig.

Det blir väl bråda tider för dem alla, när vintern släpper.

Av Flanören utmed Tolken - 24 mars 2013 07:00

 


Nye ägaren till Askanäs med omnejd, har haft några Hereforddjur gående. En tjur och tre kvigor.

Nu är de sju! Tre fina kalvar har fötts de senaste veckorna. Alla ser ut att trivas, trots avsaknaden av gröna ängar.


Igår var det så fint väder så jag dristade mig ut på sjön. Ven lite från norr, men solen värmde från andra hållet. Genomsnittet var fint.

Det nappade hyggligt, även om jag inte kom upp i en av kompisarna från Handviks nivå. När han gick hem hade han en tung skrylla, med bl.a flera Abborrar som var filêstorlek på.

Nu var kameran med, men med solglasögon märkte jag inte att den av något skäl fotade efter ISO 1600. Många bilder blev kritvita!

Bilden ovan är också med ISO 1600, men jag har gjort vad som går i Photoshop.

Det blir att gå ner till Askanäs idag och få bättre Herefordbilder.

Av Flanören utmed Tolken - 23 mars 2013 07:00

 


När vi var i djurparken senast, på den s.k Elfsborgsdagen, låg Vildhundarna och slappade.

Slappat har de nog inte gjort hela tiden, för där har fötts en stor kull på 8 ungar, som kan beses när parken slår upp portarna i Påsk.

Även Leoparderna har fått kullar, 2 kullar med sammanlagt 12 ungar och den starkt utrotningshotade Nordliga Bongon har fått en tjurkalv, som heter Hero. Hero var eftertraktad då han ska ut i det vilda och bättra på genetiken i den lilla kvarvarande vilda populationen.

Hyggligt väder i Påsk, så blir det nog ett djurparksbesök.

Av Flanören utmed Tolken - 22 mars 2013 07:00

 


Det är hög tid att fylla på fröförådet inför vårsådden.

Om någon vecka är det dags att så det som ska försås och skolas om innan utplantering efter ev. järnnätter.

Här finns en del för sen tidigare, men Impecta och Coop får bidra med kompletteringar.


Vi har rätt mycket flerårigt, som har stått i pallkragar över vintern, så det blir inte lika mycket ettårigt som vanligt.

Men Tagetes, Astrar och Solrosor kan man inte vara utan, liksom en del annat, t.ex kryddväxter. Och så grönsaker förståss. Sättlökarna ligger redan och väntar på utplanetring.


I källaren ligger Dahlior och Fuscia. Några Dahlierötter verkar ha skrumpnat, men det klarar sig. Jag "lade på" ganska många i fjol. de ska också upp i ljus och värme inom kort, inte minst för att förlänga blommningssäsongen.

Av Flanören utmed Tolken - 22 mars 2013 06:14

 


Svanarna flyger söderut. Bilden är från den 2:a december. Fotade även när de lyfte ute i sjön, inbäddade i dimma.

De är redan tillbaka, har hört dem, men inte fått se dem ännu.

Inte särskilt gästvänligt mottagande de får. Snö och kyla, inget öppet vatten.


Vill du se flera rader, så gå in hos Sinneskatten.

Av Flanören utmed Tolken - 21 mars 2013 20:19

 


Nu står det inte många dagar på förän tackorna hos fårhållarna börjar lamma. Vårlammning i år är det sagt.

Mindre än två månader tills de kommer hit.

Känns overkligt. Inte kan det väl bli decimeterhögt bete ur det väder vi har idag, på den korta tiden?

Jo, det blir det. Som mamma Maria på Le Tre Stelle säger: "Naturen, det är grejer det".

Bilden är från sen lammning, juli 2011.


Sen med bilden idag?

Jodå. En kombination av glömska och slöhet, ska man lägga till nåt mer så har vi falerande datorer på PRO också.

Men, bättre sent än aldrig.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards