nabbsjuan

Alla inlägg under januari 2013

Av Flanören utmed Tolken - 9 januari 2013 07:43

 


Starten har precis gått i förra årets tjejdel av Västgötaloppet.

Västgötaloppet är en klassisk skidtävling i Sjuhäradsbygden, som kördes första gången 1929.

Ursprungligen gick det mellan Ulricehamn och Borås, men snöfattiga vintrar på 80-talet och problem med markägare har lett till att det körs som ett varvlopp i Ulricehamn.

Ulricehamns IF, Tvärreds IF och Äspereds IF samarrangerar en tävling som idag är den tredje största i Sverige.

I år körs det den 19 och 20 januari.

I går var jag i egenskap av revisor med på Äspereds IF:s styrelsemöte. Mycket handlade naturligtvis om Västgötaloppet.

Vi ska få kallt i slutet på veckan och det ska hålla i sig.

"-4 så kan vi producera så mycket snö vi vill ha", sade Mats Englund nöjt, skidgeneral i ÄIF och nykelfigur i staben runt Västgötaloppet.

Det pekar mot deltagarrekord i år. Många har kunnat träna i en mängd som inte är så vanligt, även om vi på sista tiden haft snöfattigt. I bl.a Borås och Ulricehamn kan man träna hela tiden, på konstsnö.

Av Flanören utmed Tolken - 8 januari 2013 07:00

 


Jag tycker han ser näst intill sakral ut, där han står och studerar mig från den höga stubben.

Gråväder är inget bra fotoväder, så jag har fått dra i spakarna ordentligt(som man säger på Fotosidan) för att få lite rätsida på Ekorren.

En av Ekorrarna var hyperstressad i går morse. Den hade upptäckt att grannens katt låg vid en sten och lurade.

Ekorren hoppade nervöst från gren till gren, samtidigt som den gav ifrån sig ett smackande ljud och knyckte på svansen(den långa ludna i visan). Hela tiden utförde den säkerhetshopp, alltså inte för långt. Nere på marken hade den varit ett lätt byte för katten.

Av Flanören utmed Tolken - 7 januari 2013 07:00

 


I går var det säsongspremiär för Stjärtmesarna. Fem stycken gästade helt kort vår fågelmatning. De var så engagerade i talgbollarna, att de till att börja med inte lade märke till mig.

Jag var tydligen inte allt för skrämmande, för de fortsatte äta även efter de upptäckt mig.

Eftersom de inte visar så mycket av ansiktena på stora bilden, får det bli ett litet porträtt också.

Stjärtmesarna och Stenknäcken är något särskilt, när de kommer fram.

Blåmes, Entita och Bofink i alla ära, men de förstnämnda ger högtidsstunder.


Av Flanören utmed Tolken - 6 januari 2013 21:47

"Så ska det låta", har blivit söndagsunderhållning.

Ett småputtrigt program och Peter Zettman lockar fram en hel del hos deltagarna.

Inför kvällens program hade jag mina dubier.

Näst Carola, har jag svårast för Pirelli och Wahlgren. Mycket plast och påklistrade leenden. Och nu skulle de vara i samma lag!

Kvällens framträdande korrigerade inte den bilden. Undrar hur mycket samlad gubbsjuka de framkallat i sin ungdom?

Numera något bedagade, fortsätter de uppträda som om inte åldern tar ut sin rätt.

Programmet bars ju av i första hand Petra Mede. Med sin begränsade talang för sång, använder hon hela sitt övriga register och det blir bra. Andreas Lundstedt, som Petras lagkamrat, gjorde naturligtvis sitt till för att behållningen infann sig.

Ibland har man svårt att bestämma sig för ett favoritlag, i kväll uppstod aldrig det problemet.

Det är ju alltid kul att hålla på det vinnnade laget. (Säger en som fick uppleva Helsingborgs IF ur Allsvenskan i 17 år, de var nere i Div. III och vände).


Vad var nu detta för sur uppstötning från Flanören...?

Vet inte, men jag ville bara få det ur mig.

Det är väl en av bloggeriets funktioner.


Av Flanören utmed Tolken - 6 januari 2013 08:20

 


Klippståndsens stjälkar står som kala pinnar, utom en.

En sista blomskrutt har klarat den hittillsvarande vintern.

Av Flanören utmed Tolken - 5 januari 2013 12:22


 

En hygglig resterande Purjolöksskörd, den 5:e januari!


Ja, det finns många talesätt. Ett annat är ”Framåd kvellen får den lade brått”. Som den dialektvane förstår, så härrör det från Skåne.

Båda talesätten passar in på Flanören…

När jag tog upp ett spett ur jorden i morse, som inte kom in i höstas, kände jag att där inte var någon tjäle.

Då slog det mig, att kanske skulle det gå att skörda Purjolöken. Purjolöken är väldigt frosttålig och det händer att vi inte skördar den sista förrän det är dags att sätta ny. Jodå, grepen gick ner fint och det var inte svårt att ta upp dem.

Men väl nere i grönsakslandet, gjorde jag några andra upptäckter. Det hade blivit ett par potatisstånd stående i en hörna och vad värre var. Schalottenlöken stod mjukfrusen och oskördad. Jag har letat efter den i ett förvaringsutrymme, nu har jag fått svar. Inte mindre snöpligt att vi odlat den i plallkrage.

Ja, ja, det är sådant som händer.


   



Den såg lite frostig ut, Purjolöken, där den stod i kylan, men i motsats till annan lök så blir den inte mjuk och oanvändbar av frost. tror vi ska fira den sena Potatisskörden, med att använda dem till sill. Charlottenlöken är inte mycket att göra åt, den åker på komposten till våren.

Jag brukar säga, att jag har karaktär, när gräsklipparna börjar surra framåt torsdag eftermiddag. Den karaktärsfasthet som visats ovanstående skördemogna vegetabilier, går väl nästan över gränsen till dumdristighet.

Men, det gav ju skäl till ett blogginlägg. Något skratt ska man väl kunna åstadkomma ute i cyberrymden.


Av Flanören utmed Tolken - 5 januari 2013 08:02

Efter att ha brottas med bilduppladdningen på Blogspot, sen i fredags kväll, ja med vissa avbrott, så lägger jag in mit bidrag till veckans fredagstema på min gamla vanliga blogg.


Veckans tema NJUTNING, är välfunnet i den tid som varit.

Ja, någon skulle väl kunna kalla det frosseri i mat och dryck som hör denna speciella tid till.

Är egentligen inte så glad åt att fotografera inomhus, det blir ofta så rörigt och minnesbilder, vem som var med o.s.v kommer inte utanför familjealbumet.


Ett av de mest njutbara tillfällena under vårt år, inträffar vid Kalmar sund, en vecka i juli varje år.

Grillmat, gott att dricka och solnedgång. Ett pärlband av små folksamlingar utmed stranden. Rökpelarna från grillarna och en viss upprymdhet ramar in upplevelsen.


 




Andra njutbara bilder hittar du här.

Av Flanören utmed Tolken - 5 januari 2013 07:49

 


Luften gick ur, tycker jag, när snön försvann och vi gick in i någon sorts vädermässigt normalläge,

De som följer Flanören... har väl inte kunnat undvika, att det varit lite oinspirerat hittills på det nya året.

Inte roligt med kameran i grått och småregn.

Stiltje i det mesta, inspirerar inte till några textmässiga utsvävningar.

Men det kommer väl andra tider, när solen tittar fram och världen börjar rulla på i vanliga banor igen.


Av och till faller tankarna på Skäggdoppingarna som häckde i Môsaviken i somras.

Dagens bild visar en av föräldrarna som poserar.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards