nabbsjuan

Alla inlägg den 23 januari 2013

Av Flanören utmed Tolken - 23 januari 2013 09:00

   Igår blev det äntligen premiär, både för säsongen och det nya året.

Maggoten har stått någon månad i kylskåpet, men var fin. Ingen puppbildning ännu.

Med nya skär på isborren var det en fröjd att borra i den 20 cm. tjocka isen.

Hade bestämt mig för att fiska på vår sida av sjön på denna sidan Vedholmen.

Vi var flera ute, såg minst tre förhoppningsfulla till.


Det dröjde en bra stund, innan jag förstod att det var fisk på. Kände något, men det var inget efter när jag tog upp någon meter. Men hade jag fått något från botten som fastnat på kroken? Tog upp, och helledudena då! Min absolut minsta Abborre, någonsin. Det var ju helgerån, men hade den kommit upp i kylan, så fick den stanna på isen.

  I tredje hålet började det hända lite. Fyra Abborrar på några få minuter. De var väl tre gånger så stora, som den första, men fortfarande kategorin "Delikatessabborre".

Sen var det tomt. Efter ytterligare två hål, det sista mitt för Sågareviken, plockade jag ihop och samlade fångsten i den svarta plastpåsen under återtåget.

Ja, ja, Murre, grannens katt, som misslyckades i Ekorrjakten, får väl ha lite tröst.

Mina fiskebröder hade nog ingen större lycka heller. Ganska täta flyttar, brukar vara ett tecken på att det inte går till. Har ju rätt bra zoom på kameran, så jag brukar använda den som kikare även. Inget som tydde på att det skulle bli fiskmiddag där heller. Där heller förresten. Vi hade fiskmiddag, men från frysen, fisk som inte tagits upp i Tolken.

Sju-åtta grader och lite vind, mulet, så jag tog inget kaffe med mig, skulle inte bli ute så länge. Så blev det också.


                                                  
                                                  
                      Nu är i alla fall premiären begången och det blir en fortsättning.

Under Västgötaloppet i helgen började vi planera Angelfisket. In i februari, så är det dags. Mört på krokarna, knallskott i donen, öppen eld, korv och fika. Vi är väl flera som knappt kan bärga oss.



 

Av Flanören utmed Tolken - 23 januari 2013 08:00

 


Lite lek i Photoshop. Filter/Konstnärliga/Vattenfärg.

Bilden tycktes mig lite alldaglig, så jag gjorde om den lite, utan att motivet, Domherren, förklenas.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards