nabbsjuan

Alla inlägg den 18 januari 2013

Av Flanören utmed Tolken - 18 januari 2013 14:05

 

Det var läge för isfiske idag. Vindstilla och hygglig temperatur.


Med pimpelutrustningen trimmad och flytoverallen på, gick jag ner till boden för att hämta isborren.

Konstigt, det fattade ett skär. Jag köpte ju nya skär i slutet av förra säsongen.

Skulle inte bli nåt fiske, så jag fick nöja mig med att gå ner och göra en isbesiktning och känna på Sparkens kondition.

Jodå, Sparken funkade och gled bra på isen, även om där låg ett 5-8 centimeters snötäcke.

Jag borrade ett par provhål och det var mellan 15 och 20 cm. is. Fullgott, när nya skär införskaffats.

Kom på, att när jag tog upp borren ur sista borrade hålet förra året, så hade ett skär lossnat. Så kan det vara, minnet finns, men det tar en stund att dra igång det.


  Jag lånade ett borr av grannen för att kolla isen. Lusten att fiska hade försvunnit.

Det blev lite fågelfotografering i stället och snart börjar Skidskyttet, herrsprinten. Hoppas det biter i skidskären för de svenske. Det börjar bli dags för det nu, inte långt kvar till VM.

Hade turen, att få umgås med ett par Stärtmesar igen. de verkar faktiskt ha rotat sig här nu. Förr om åren, kan de ha gjort ett par besök under hela vintern. Nu är det två om dagen, minst.

De kommer, äter och sen är de försvunna till nästa besök. Jag skulle så gärna vilja ha lite Stärtmesbilder utan fågelmatare.

Av Flanören utmed Tolken - 18 januari 2013 07:55

 

Emma Musslinder, Falköpings AIK SK, fjolårssegrare i lördagens tjelopp på 1:15:17.


På lördag och söndag går årets Västgötalopp på skidor av stapeln.

Många deltagare, det är Sveriges tredje största skidlopp. I Oseedade gruppen på söndag har man fått stoppa anmälningarna, det kommer att bli drygt 1000 deltagare de två dagarna.

Bakåt ja.

Min bild är från förra årets Västgötalopp. Segrarinnan i lördagens tjejlopp på 23 km. blir intervjuad.

Då blir det ju till att blicka bakåt. Hur var loppet?


Årets lopp ska gå i 10 grader kallt och strålande sol.

Snökanonerna har stått och tuggat i ett par veckor med tillräckligt kallt för att det ska bli snö.

Kanonspår! i dubbel bemärkelse. det behövs, för det kommer att bli fyra starter. Två på lördag och två på söndag.

På lördag ett tjejlopp och ett skatelopp. På söndag 42 km. dam och herr, elit och motion. de som kör under tre timmar startar kl. 09.00 och motionärerna kl. 13.00

Det är laddat för skidfest och arrangörerna, Tvärreds IF, Äspereds IF och Ulrisehamns SK gnuggar händerna. det är dem mer än väl unt. de sliter med sin tävling och gör det bra.


Om inte bakhalt, så bakåtbilder hittar du hos Sinneskatten.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards