nabbsjuan

Alla inlägg under oktober 2012

Av Flanören utmed Tolken - 26 oktober 2012 07:00

                    Du är väl ingen Nötväcka?

Av Flanören utmed Tolken - 24 oktober 2012 07:00

Välkommen till Nötväckeveckan!


 

Av Flanören utmed Tolken - 23 oktober 2012 17:12

 


Jag känner mig fortfarande som en lärling med FZ 200:an.

Idag, på väg från vårdcentralen i Dalsjöfors, såg jag Glasskullahjortarna, Dovhjortar, uppe i kanten på hägnet. Maximalt längst i från.

Det skilde c:a 2 fotbollsplaner, på längden, mellan mig och Hjortarna(c:a 200 meter). Fotbollsplaner ligger nära till hands då de går i trakterna av Lundavallen, "Äspered arena".

Det var disigt, molnigt och klockan var kring 14.30

Jag såg tjuren, bara den stora, men den är ju mest intressant.

Det är snart dags för honom att gå på nu. Enligt ägarna sker det till fars dag!!!


Normalt bevakar den största tjuren de mindre, men de mindre kan ju vara bortplockade, så att inget ska störa fortplantningsprocessen.


     


Egentligen inte så mycket för att få hjortbilder, utan mer som ett optimalt test på vad FZ 200:an är kapabel till.

Efterarbete är nödvändiogt då ljuset gav väldigt gråa bilder.

Jag väntar mig ett tillfälle med bättre ljus och t.o.m djuren på lite närmare håll, för att göra en jämförelse.

Det behöver väl inte sägas, att hade vi haft en fin höstdag, så hade bilderna sett helt annorlunda ut och krävt betydligt mindre efterbehandling.


Med så här gåa bilder, brukar jag öka kontrasten, ta ner hög-och lågdagrar, beskära och slutligen justera ljus och färgmättnad. Ska den in på bloggen så tar jag ner storleken till 600.


Sist lägger jag en originalbild, sån som den togs ur kameran.


 

Av Flanören utmed Tolken - 21 oktober 2012 13:31

                  Det blev snyggt efteråt.


Vi hade kommit överens med fårhållarna om att de skulle putsa på vår stora äng, när fåren lämnat för säsongen.

Det hade blivit en hel del "rator", eftersom de kom på ganska sent i våras. När gräset växer för högt vill fåren inte ha det.

Kalle kom  med traktor och aggregat och körde över idag. Det blev mycket bra.

Får vi nu dit djur tidigt nästa år, så ska vi kunna hålla det lågt, jämt och fint.

Det riktigt eldade runt sjön med höstfärger. Lika fullt är det svårt att inte förstärka lite i Photoshop efteråt.


     

Brinnande buskar och Eldslandet blir naturliga benämningar, liksom två systrar ser ljuset.


                 Inte ofta man ser någon ro längre sträckor nu för tiden. men den här hade varit norr om Vedholmen och var tydligen på väg tillbaka, söderut i sjön.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards