nabbsjuan

Alla inlägg den 5 maj 2012

Av Flanören utmed Tolken - 5 maj 2012 09:00

Fjöl.


I Samiskan har man ett ord för bräde, fiello.

Fjöl kan betyda bakbäda, dasslock eller sittbrädan på ett dass. Bak som bak!

Bakefjöl kallas, i bygden, den tunna skyffel som man använder för att få in och ut bröd vid bakning.

Min mor sade alltid bakespade, men det hade hon med sig från Dalboslätten.

Av Flanören utmed Tolken - 5 maj 2012 08:00

Många lojaliteter idag.

Äspereds IF har sin årliga Loppmarknad vid Lundavallen. Lite av årets träffpunkt i Äspered.

Vi kanske inte handlar så mycket, men ligger där en trave plastkrukor som är brukbara, så kanske de åker med hem.

Bröd och charkuterier kan ju också vara intressant. För några veckor sedan så gick de sista Isterbanden från i fjol åt.

De senste dagarna har man kunnat följa förberedelserna. Kan tänka mig att de ansvariga slängt en och annan blick mot himlen, när väderomslaget var ett faktum i går. Än så länge har inte pressenningarna satts på prov.


Vid 12-tiden ska jag stå på en bro över Viskan vid Ryda sportfält och fotografera ett 50-tal ungdomsbrottare i olika åldrar och kön, när de kommer ned längs Viskan i kanot.

Meningen är att jag ska föreviga delar av Brottarklubbens säsongsavslutning. I brist på bröd får man äta limpa. Vår eminente fotograf och tidigare webmaster har annat för sig.


Hemkommen igen, så hade jag tänkt att få ned potatisen i jorden

I går kväll var de sista försådderna klara. Krasse,Solrosor och Pumpor.

När jag ändå var i gång så skolade jag om ett 50-tal Backsippsplantor, som jag sått från egna blommor på friland. Nu ska de få stå någon månad i en planteringslåda och växa till sig. Någon blommning blir det inte i år, men väl förberedda så ska de bli fina nästa år.


 

Dagens (gårdagens) "skörd". De har fått stå ute första natten, för jag behöver strukturera och organisera om i växthuset.




Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards