nabbsjuan

Alla inlägg den 26 februari 2012

Av Flanören utmed Tolken - 26 februari 2012 15:07

 

En hel del folk ute, flera generationer njöt i solskenet.


Strålande sol, -5 grader och blankis, 25 cm. tjock.

Bästa tänkbara förutsättningar. Med dubbar på, blev det en njutning att förflytta sig på isen, med sparken.

Nere vid sjön höll Bosse på med vår risvase. Jag ska ta vid, fylla på mer och binda den och sätta en stor sten som sänke och dragg. Bosse hade fixat en gammal boj, som kommer både att varna för den och tala om var vi ska fiska i sommar. Inte minst ungarna kan få ett fint fiske där. Har vi lite tur drar den stora Abborrar framåt sensommaren.

Men nu är det vinter och pimpel som gäller.

Först som sist, det blir högt kilopris på det lilla jag fick, två hyggliga och en tusenbroder. Någon ytterligare släppte, men alltså inte mycket som störde naturupplevelsen.

Många ute idag, men med samma resultat som jag.

Nordvästen är ingen bra fiskevind, men jag trodde inte fiskarna visste om det.

Några borrade nya hål hela tiden. Jag har en annan princip; Gör c:a 5 hål och alternerar mellan dem. Abborren går i stim och kommer tuillbaka förr eller senare.

En kul grej, som jag upplevde idag, för första gången. En karl kom med en spark och använde stavar för att förflytta sig. Är det det som kallas inovation?

Kaffet och mackorna smakade bra, jag gick ut tidigt, redan vid 10 och var hemma först halv två.

Nya flytoverallen höll vind och kyla på rätt sida tyget, trots att jag hade minimalt under. Trots det svett på ryggen när jag kom hem.


Klickeribilder med text.


     


Såna här dar får vi inte så många, i morgon ska det bli lite molnigare framåt dagen, men jag går ut.

Det gäller att ta vara på stunderna.

Dottern hade ringt och berättat, att allt nu är klart för Max, älsta barnbarnet med sommarjobb i USA.

Han ska jobba hos en bror till farmor, som har en outletfirma.

Kul för honom, en upplevelse, som han både kommer att minnas och ha nytta av i framtiden.


Av Flanören utmed Tolken - 26 februari 2012 08:17

Första risvasen är lagd i våra trakter av Tolken. I eftermiddag ska jag och en granne lägga en utanför våra båtplatser.

Den observante ser att dagens bild är ett utsnitt av toppbilden, bara taget 100 meter västerut.

Det är även det ett vårtecken, att risvasarna ligger väntande på att sjunka till botten. Yngel, Äling och småfisk gömmer sig där och de större står på lur utanför. Framför allt är det lite större Abbore som man kan ta på små platsjiggar.

Vi har haft 6-7 minusgrader i natt, så nu finns de psykologiska förutsättningarna. Isen är 25 cm. så det är bara att gå på.

Lite speciellt är det, då jag ska begå premiär med min nya flytoverall. Klarar att ligga i vintervatten i en timme, vindtät och varm, så man inte behöver mer än ett underställ. En Fladen 848, för den som är hemma i branchen.


 

Av Flanören utmed Tolken - 26 februari 2012 00:34

Veckans fototriss hos Flanören...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards