nabbsjuan

Alla inlägg den 24 september 2011

Av Flanören utmed Tolken - 24 september 2011 23:45

När Helena, från Kalibrien, genom cyber space, meddelar oss att veckans tema blir fönster, så går naturligt tankarna till enskilda fönster.

Jag har en benägenhet, att vilja komma riktigt nära mina motiv, men tror att jag bjuder på lite miljö även, som inramning.

Mina fönster finns i Trondheim.

Vid ett möte där, på försommaren, fick jag lite extratid och därmed möjlighet att "turista" i stan.


   Gamla stan i Trondheim, Backehagen. En väl bevarad och renoverad stadsdel, som drar mycket turister. Många mysiga fik och resuranger, men framför allt, 17- och 1800-talsbebyggelse.


 Från de här fönstren har man kunnat skåda många besökare till Kristianstens fästning, som ligger på höjden, som gatan leder till.

    En gammal förvaltningsbyggnad fotad från Kristianstens fästning. De skydde inte ljuset, på sin tid, många fönster är det.



 

Veckans fönsterbilder hittar du på länken nedan.

 

Av Flanören utmed Tolken - 24 september 2011 18:39

  

En välkänd vy på bloggen börjar växla färg och ljus.


Solen började skina i morse, det var ett tag sen. Har inte fotat sen i Wismar förra helgen.

Tog en runda ner till sjön, mest för att kolla hur långt mina välbekanta motiv kommit i  nedbrytningsprocessen.

Mycket är grönt fortfarande. Gräs, Askar och Ekar.

Annat har börjat skifta. Luften är annorlunda och så också ljuset.


     


     


Tillbaka hemma igen, så tyckte jag att det rörde sig i Klippståndsen. Mycket riktigt, några Nässelfjärilar höll fortfarande i gång.

Värre var det för en ensam, oskadad Amiralfjäril. Den flackade runt, hittade inget att äta. Den besökte t.o.m en gul Solros, vilket den aldrig skulle gjort om bordet varit bättre dukat.


Vi har sluppit nattfrost, vilket betyder att Dahliorna kämpar på. Mest kämpar Cafè au lait. Massor av stora tunga blommor i blötan. Den är fantastisk.

 

Cafè au lait lyser upp i höstmörkret. Kommer ingen frost, så blommar de länge än. 

Av Flanören utmed Tolken - 24 september 2011 07:19

Bloggplatsen har strulat för mig på morgonen, så jag ligger sent ut med "Dagens bild".


Lite mellanperiod i fotograferingen. Regn och blåst och de där riktigt härliga höstfärgerna har inte infunnit sig. I trädgården har det mesta passerat fotostadiet.

Men vi har sluppit nattfrost, så en och annan Dahliabild ska det väl bli.


Dagens bild är från Trondheim, Nidarosdomens port.

Guiderna är tidstypiskt klädda. Men det tidstypiska bryts emellanåt av moderna företeelser. Plastflaskor med vatten innanför kåpan och som på bilden; tjejen sitter och knappar på sin mobiltelefon.


 

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards