nabbsjuan

Alla inlägg under augusti 2011

Av Flanören utmed Tolken - 20 augusti 2011 07:26

På väg ner til Fåren/badstranden/båtplatsen, ser man Sundholmens f.d barnkoloni mellan lövverket.


 

Av Flanören utmed Tolken - 19 augusti 2011 07:00

På Viskadalens folkhögskola, där jag gick mitt tredje folkhögskoleår, hade vi en maträtt, som kallades "blöt hund".

Det var en varm låda, med bl.a Äggstanning Skinka och Purjolök.

Förmodligen var det doften, som påminde om blöt hund.

I går kväll hade vi 3,5 blöta hundar nere vid sjön.

Fårhållarnas hundar badade vid båtiläggningsplatsen.

3, 5 hundar?, Ja den halva var Ricko, som inte guillar att bada mer än någon cm. över tassarna.

Här är det modern till de två andra, som skakar av sig vattnet.


 

Av Flanören utmed Tolken - 18 augusti 2011 20:37

Hupp! är det redan dags för fredagstema. Tittade egentligen in av en slump, när jag suttit och redigerat bilder på fyra badande hundar, Fårhållarnas hundar, i kvällssol.


  


Det här kan vara en naturupplevelse, fågelungar i en härlig morgon.

Men...

Jag får snarer sinnesrörelser av dem. Det är de här som ska skita ner vår badstrand i sommar. Ingen som blåst äggen i år?


De har inte varit till så stort besvär, trots allt. En granne läste på nätet om att spänna upp tråd, som de inte kliver över med ungar.

De fick ingen vana att gå upp, så vi har klarat oss med några enstaka tillslag, när nån hundägare inte sett upp, när hundar trampat ner snöret.


Flera sinneshupplevelser hos Sinneskatten.



Av Flanören utmed Tolken - 18 augusti 2011 18:02

           


Det är en fröjd, att bara sätta sig på en sten och titta på lammen. Alltid hittar de på nåt.

En sak som jag upptäckte; de äter en typ av sälg, som de egentligen inte tycker om.

Vet inte vad det är för fenomen, lammen äter men inte tackorna. Även äldre lamm ratar den sälgen. De små lammen äter även Ormbunkar, som de äldre ratar.

De bildar ganska stora ligor, när de drar omkring. Finns ett par som kämpar om dominansen, även om ett litet vitt bagglamm försöker få vara med, genom att förnedra sina pojkkompisar med att skenbetäcka dem.

Det ser ganska festligt ut.

Men hela ligan kan upplösas av att en tacka ropar hem sitt lamm, då springer alla och diar en skvätt. Det märks redan på de först lammande tackorna, att de börjar tröttna, så det är inte stor slurk lammen hinner få i sig innan hon helt sonika bara går ifrån dem.

Inga curlingmammor där inte.


Av Flanören utmed Tolken - 17 augusti 2011 18:00

Ytterligare en enkelfödsel. 06029, Pälsfårstacka, har fått ett bagglamm.

Upptäckte det så, att de andra fåren kom mot mig, från bortre delen av hagen, men en var kvar och förde lite ljud.

När jag tittade lite närmare, så såg det ut som hon hade nåt hängande bak. Jodå, efterbörden och på marken låg ett förnöjt bagglamm, som redan hade hittat spenarna och var lugn. Eftersom tackan var så lugn, så blir det nog ingen mer.

Tolfte lammet, med en vacker hjärtteckning i övre delen av framhuvudet.

Om jag inte räknat fel så är det sju tackor och fem baggar.


     


Trots tacköverskottet, så övar sig baggarna på varandra inför det uppdrag, som bara är några få förunnat. Förmodligen ingen i den här flocken, inte minst beroende på alla enkelfödslar. Inget anlag man avlar vidare på.

Lammen har skoj nu, men det ska jag återkomma till i ett senare inlägg.

Av Flanören utmed Tolken - 17 augusti 2011 11:33

Nu är de fyra, partiledarkandidaterna inför Vänsterpartiets kongress i januari.

Den senaste i raden är Rosanna Dinamarca.

Tycker det är bra att man öppet träder fram och talar om att man står till förfogande, Det är ett klart trendbrott mot en gammal dålig kultur, med slutna rum och tissel och tassel.

Jag har själv deltagit i det, så jag vet vad jag talar om.

För min del tror jag inte att Rosanna är lösningen för Vänsterpartiet.

Dels, så är hon emot delat ledarskap, vilket jag tar för givet blir kongressens beslut, dels är hon ingen förnyelse, utan är tätt förknippad med Ohly och "ändra ingenting".

De övriga tre kandidaterna, Ulla Andersson Hans Lindhe och inte minst Jonas Sjöstedt har en större förmåga att se nödvändiga förändringar och genomföra dem.

Mitt favoritteam är Josefine Brink och Jonas Sjöstedt.

Det skulle bli friska fläktar, parade med saklighet och kunnighet, båda står för bådadera. Inte minst skulle vi få V-ledare med utstrålning.

Kom ut Josefine!

Människor utanför partiet, vänsterfolk, kan inte förstå hur vi kan avstå från en sån kapacitet som Jonas. Miljöpartister boppas att Ohlyeran fortsätter, Jonas skulle vara svanesången för dem. Enligt deras egna bedömningar.

Jag tror de har rätt.


Sen en sista fundering; Kan inställningen till delat ledarskap möjligen bero på, i vilken mån man tror sig bli uppbjuden?


Av Flanören utmed Tolken - 17 augusti 2011 11:16

   En hel 8-litersbuke full med basilikablad, i fonden Buxbom och Äppelmynta. Ja, lite Maskrosor också!


Det var hög tid att skörda Basilika. Andra skörden, det blir nog en liten till innan vi stänger butiken.

Vi odlar Basilikorna i lådor i växthuset.

Idag blev det c:a två liter nedskuret.

En halv liter Olivolja, fem dl. nötter, en liter riven Parmesanost och några vitlökar, mixat.

Vips så har man Pestosås.

Jag tar bara halva mängden olja, onödigt att ta upp utrymme i en redan pressad frys, med det som kan stå på flaska tills man ska använda Peston.

Det är en liten högtidsstund, det här med att göra pestosås. En underbar doft, från skörd till färdig sås.


Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards