nabbsjuan

Alla inlägg den 13 augusti 2011

Av Flanören utmed Tolken - 13 augusti 2011 23:45

Rykande färskt, återkommer några gånger under året, hos Helena och hennes fototriss.

Rätt naturligt, att bilderna ska vara tagna under trissveckan, när temat är "Så ser det ut där jag är idag".


     


Redan tidigt i morse såg jag de första Fjärilarna susa omkring i solstrimmorna. De landade inte, för värdväxterna var väl fuktiga fortfarande.

Frampå förmiddagen signalerade antalet fjärilar om, att idag blir en fjärilsdag.

Vi har några växter som är större fjärilsdragare än andra. Ålandsrot, Isop och Oregano är de tidigaste. Sen kommer kryddväxterna med Äpplemyntan bl.a Rudbeckiorna, alla färger är säkra kort, inte minst för Påfågelöga och Amiral.

Tagetesen, den småblommiga har inte dragit en enda Fjäril sen de slog ut i slutet av Juni, men idag, drog Tagetesen Nässelfjärilar. Den större Tagetsen gillas bl.a av Påfågelögat.

Kål-Raps och Rovfjärilarna irrar omkring lte varstans.

Citronfjärilen har sina favoriter, inte mist Fibblor och övriga gula blommor, men även Isop.

Alla Gräsfjärilsarterna kommer en tur, men fastnar inte förrän de hittar torrt vildvuxet.

Pärlemorfjärilarna, som jag intill nyss trott varit en art, är uppdelad på ett styvt 10-tal. Bl.a tror jag inte jag kan förvänta mig två arter av den senare, som bara håller till ovan trädgränsen. Hos mig trivs den bäst i Oreganon och Äppelmyntan.

Ett par utropstecken;

Påfågelögat är den enda av dagfjärilarna som genomlever vintern som färdig Fjäril.

Amiralen har som färdig Fjäril flugit hit från Södra alperna. Den lägger ägg här men de överlever inte våra hittillsvarande vintrar.


Jag har en liten förteckning på vilka fjärilar, som hamnat framför min kameralins, den här sommaren.

Flanörens Fjärilskott.


 

Av Flanören utmed Tolken - 13 augusti 2011 18:01

På en vecka händer en hel del med lamm som bara är ett par veckor gamla när man lämnar dem.

De har vuxit naturligtvis, men framför allt så blir lekarna och upptågen häftigare.

Den grå baggen med vitt huvud vill ta komandot.

Han stångas t.o.m med tackorna!

Det gäller att sätta sig i respekt.


     


Det var lite ljudligare från dem idag än vanligt. De börjar komma ned på svålen på nuvarande bete. Det blir flytt i morgon.

De är duktiga att äta ner, det är därför dom är här. Andra år har de gått ut ur hagen i samma situation. Det här gänget är lugna och harmoniska, det färgar av sig på lammen.


De största lammen äter sly nu. Det är bra. Men de kunde göra det enklare för sig. Ett lamm klättrade upp på en sten och böjde sig ner för att komma åt. De lär väl sig att spara på energin, den dag de behöver den till annat.


Dagen har bestått av bl.a skördearbete, ärtor och bönor. I övrigt har vi haft fjärilsinvation.

Försökte räkna hur många Amiraler det var samtidigt, men jag gick bet. Det enda jag vet, är att var och en av dem har flugit 120-130 mil för att komma hit. Från södra alperna där de kläcks. Här försöker de lägga ägg, men de klarar inte vintern.


 

Det gick att få många Amiraler på samma bild idag. De stortrivs i Rudbeckiorna och Bolltisteln. Även en utslagen mörk Solros röner intresse.


Av Flanören utmed Tolken - 13 augusti 2011 01:01

Hade tänkt hoppa veckans fredagstema. Jag har varit på Gysinge, PRO:s folkhögskola hela veckan. Även om jag fotade en hel del där, så var det inget som jag kände skulle platsa på temat, utan att skruva allt för mycket.

Men, väl hemma, så kom jag på att jag hade en Humlebild, där Humlan badade i frömjöl, FULLT med frömjöl.

 

Mer bilder på temat, FULLT.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards