nabbsjuan

Direktlänk till inlägg 28 maj 2011

Kyrkbröllop och tandras.

Av Flanören utmed Tolken - 28 maj 2011 22:26

Kyrkbröllop hör inte till vardagsmaten för de flesta, utom dem som yrkesmässigt deltar.

För min del har jag idag bevistat mitt livs andra kyrkbröllop, om man inte räknar in en brottarkompis bröllop i Ramnakyrkan i Borås, där vi tittade in av ren nyfikenhet för c:a 30 år sedan.


Intressant att följa proceduren och upplägget i övrigt.

Det sakrala har ju inte hört till mitt livs huvudbeståndsdelar, men jag har respekt för dem som är utövare.

Utövare var just vad dagens brudpar är och har varit. Sedan pur ungdom har de varit kyrkligt verksamma och även träffades i ett sådant sammanhang.

De har tagit god tid på sig, har sällskapat i 13 år innan de bestämde sig för att gå upp i det äkta ståndet.

Martin, brudgummen, är min brorson och man kunde klart konstatera att föräldrarna var spända och rörda. Lyckades t.o.m fånga en bild, på min bror, som dokumenterar detta.

Ett vackert bröllop, med mycket sång och musik. T.o.m brudgummen framförde en kärlekssång till nyblivna hustrun.

Kyrkan, Fors kyrka, var min konfirmationskyrka och även plats för sju skolavslutningar. Vad gäller framläsningen till konfirmationen, så kommer jag att återkomma, den har en del dråpligheter som jag gärna delar med andra.



       

Klicka på bilderna så blir de större.


Väl inne i Kyrkans hus, vankades det mat och dryck.

En buffé, som smakade alldeles utmärkt och volymen räckte för ombackning.

En hel del tal, som inleddes av dagens båda mödrar, som skickade med livserfarenhet på vägen.

Flanören kunde naturligtvis inte hålla sig.

Jag började med en travestering på de lokala entertainersena, Galenskaparna;

Hej, hej här kommer farbror Kjell, nu ska ni se vad farbror Kjell kan göra,

läsa en Limerick så ni får höra.


Ett brudpar, med brudgum från Gena

In i äktenskapet var lite sena


Hittills har merparten utförts med det digitala

Framtiden bjuder dock på aktiviteter, mer basala


Sådant som helst inte i cyberspace ska skena.


Hemma i kammaren, hade jag en lite vassare variant från början, men efter enskilda och bilaterala överläggningar med hustrun, tog jag hänsyn till den sakrala miljön.

Tiden går fort när man har roligt. Halv åtta skulle brudpar med sällskap vidare till ett av Trollhättans etablisement och det var dags för oss andra att kasta risgryn


På lite större tillställningar i Sjuntorp, träffar man naturligtvis gamla bekanta. Så också denna dag.

De börjar bli lite gamla, några lite gråa vid hjässan, men annars samma människor man har lärt känna genom åren.


Tandraset ja.

Håller på och åtgärdar en inflammation i några tänder fram i underkäken. De är f.n ett provisorium, ska slutrenoveras i mitten av juni.

Under måltiden, måste jag ha bitit lite illa, så att en hel del av täckningen lossade.

Kände inget förrän på hemresan, så det blir att gå till dentisten på måndag och lägga på nytt.

Lite spill får man räkna med.




 
 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

29 maj 2011 14:47

Fors kyrka är ljust och vackert inredd, där man hittills varit på 3 begravningar, något bröllop lär det tyvärr nog inte bli;-(
Roligt att läsa namnet Gena där mina morföräldrar ju bodde (jag också ett år) Det är fint där med närheten till natur och sjöar. Rena idyllen på 30-40 talet när Mandus hade sina kor kvar och de flesta hade gris och höns;-)

http://barasaras.bloggplatsen.se

Flanören utmed Tolken

29 maj 2011 15:17

Mandus, det ringer en klocka, men kan inte placera honom.

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

30 maj 2011 09:13

Utefter Blackstorpsvägen bor/bodde? ett av Mandus barnbarn, en kvinna som jag köpte islandshästar av för många år sedan. Mandus och morfar språkade alltid med varann, de bodde inte grannar, hade en Herbert Björk emellan;-)
Förresten -undrar om inte Mandus egentligen hett Amandus?

http://barasaras.bloggplatsen.se

Flanören utmed Tolken

30 maj 2011 11:42

Tror det börjar klarna, när du nämner Herbert Björk.

 
margus

margus

30 maj 2011 16:36

Ja, kyrkbröllop ska det va', då blir det riktigt gjort;-) Vackert brudpar. Kyrkligt verksamma har den fördelen att de känner sig hemma i Guds hus - och då är hälften vunnet. Förstår att det var speciellt, med kärlekssång och allt. Och din limerick var inte tokig, den.
Tandkrångel, däremot, är skitjobbigt göra. Och ofta långdraget om det ska bli rätt gjort. Lycka till med detta!

http://margus.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Flanören utmed Tolken - 11 september 2021 13:43

  Lite stolt, gränsande till skryt. Tomaterna och Dahliorna skäms inte för sig. På bilden är det femte korgen som skördats. Däremellan en hel del till ge bort. Snackstomaterna(körsbörssorter) oräknade. Tomaterna ger bra i år, trots att näs...

Av Flanören utmed Tolken - 25 augusti 2021 11:55


  Budenovka tronar bakom en kull körsbärstomater. Från vänster: Helsing Junction musik,Cherio, Guldhumla, Rosa Humla, Cherokee, Black sherie, Indigo. Barnmorska är Sibiriskt guldpäron.   Varför denna uppmärksamhet för en tomat? Jo den ...

Av Flanören utmed Tolken - 15 oktober 2019 09:18

Redan förra året skulle vi ha gjort en tysk resa. Ett gäng PRO:are, som städslade Rolfs Flyg&Buss till Moseldalen. Men av det blev det intet. Hustrun hamnade i en sjukvårdssväng. Lyckligtvis avfärdade undersökningsresultaten våra farhågor. Det kan ...

Av Flanören utmed Tolken - 12 oktober 2019 08:25

Vi samlar på oss räkskal i frysen. Nu hade ett helt fack blivit fullt. Dags att göra fond. Fonden är fin till såser, soppor och grytor Två kilo räkskal, det blev att ta fram en av 10-litersgrytorna.   Morötter, lök, Purjolök, Tomat och Fän...

Av Flanören utmed Tolken - 24 augusti 2019 15:00

  Nu börjar plantorna göra skäl för kompost och gödsel. Gödsel både på flaska och i naturligt skick. Alla sorter utom en har gett mogen frukt hittills. Cherio, en busktomat ger så bra att man alltid kan ha tomater på bordet, från 15 juli. På b...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards