nabbsjuan

Alla inlägg den 18 april 2011

Av Flanören utmed Tolken - 18 april 2011 22:16

   Skäggdoppingen dök och kom upp igen. Det var så långt håll, att jag först inte såg fisken i munnen, men efter att ha förstorat på displayen, så såg jag och det blev några bilder till. Fisken var så stor, att den hade svårt att äta den.


Isen gick på sjön mellan lördag och söndag.

Idag hade vi en härlig dag med full sol och vindstilla.

I kvällningen, tog jag en tur med kameran, ner till sjön. De senaste kvällarna har inte bara Kanadagässen hörts, utan även Svanar och Tranor.

Sjön låg blank och från en plats hördes Tranorna.

Jag nämner inte platsen, för då är risken stor att de inte får vara i fred.

När jag kom närmare, flög en Trana upp.

Ska bli intressant att följa. Verkligen kul om de skulle bli fler framåt sommaren.

Här åker man 8 mil till Hornborgarsjön och så har man dem, låt vara i mindre antal, inpå knutarna.


       


Vårlök, Smörblommor och Visippor börjar slå ut.

En Skäggdopping låg och dök. Jag tog några bilder, på ganska långt håll.

När jag kollar i kameran, så ser jag att den har fångat en fisk!


Grannen, vars båt på tidiga morgnar har gett härliga bilder, ska sälja. Undrar om det är slut med båtbilderna, om båten går med i köpet, eller stannar i familjen.


Jag dröjde mig kvar vid sjön. En groda tittade upp över en fundamentskant, snappade lite luft och dök igen.

Den behöver väl snart luft igen.

Jodå, och nu blev vi lite kompisar, så den poserade för mig.

Det går fort i naturen nu. Blir påsken så fin som de sagt, brakar väl våren loss ordentligt.

Men det skulle behövas ett riktigt vårregn.

Trots Parisresan så ligger vi väl med. Allt som ska, är sått. Dahlior och Fuscior omplanterade, börjar redan slå skott.

De fleråriga frösådderna sen i fjol börjar visa sig.

Och, det blir Rabarberpaj till Påsk!

Inte för att de är särskilt tidiga, men vi har såna massor, så vi kan skövla lite.

Sitta ute med kaffe och Rabarberpaj, livet har sina ljusa stunder.


Av Flanören utmed Tolken - 18 april 2011 07:05

  

 En inbjudande sittplats vid ladugårdsväggen på Sjötorp. I lördags fanns ingen tid att sitta, men det kommer andra dagar.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards