nabbsjuan

Direktlänk till inlägg 19 december 2010

Jular man minns och inte minns. -Julen, något som bara passerade.

Av Flanören utmed Tolken - 19 december 2010 09:00

Under de sena tonåren och något år framåt, så passerade bara julen.

Jag hade börjat arbeta som 14-åring.

Vi var ju vuxna och mat och annat hölls för självklart.

Vi slaktade ingen gris längre utan köpte det mesta på Konsum.

Julklapparna var förutbestämda och färdigförhandlade.

TV:s jul tog allt större plats, även om den fortfarande var svartvit.

Filmer som man inte sett på bio, filmer som var nya i mor och fars ungdom.

Man tittade på allt som rörde sig.

I övrigt har jag väldigt diffus bild av dessa jular, de bara passerade.

Andra halvan av den här tiden gick jag på Dalslands folkhögskola, internatelev, som bara kom hem på jullovet.

Många gamla kompisar som skulle hälsas på.

Hade ju även börjat engagera mig i ungdomsförbund och Vietnamrörelsen.

Julen var väl inte högprioriterad.

Det var väl i det här skedet, som man började få insikt i vem det var som mest firade julen, köpmännen.

Alternativ jul började firas, jag deltog aldrig, men kände sympati där jag satt och smaskade i mig av familjens utbud.

Min hustru och jag träffades på folkhögskolan, 20 december, på brorsans födelsedag, förlovade vi oss och julen 1966 skulle vi fira hos hennes föräldrar i Borås.

Hon hade två systrar, äldre men hemmavarande. Svärmor var finska och träffade svärfar i någon militärförläggning i Dalarna, Vikarbyn, har jag för mig. Svärfar hade en kull tidigare, jämnåriga med svärmor.

Han var bokbindare och hon var, som sig böri Borås, sömmerska.

Kommer ihåg, att hustrun lade ner ganska mycket möda, på att i förväg förklara hur det skulle bli, hur de firade jul.

Det skulle bli många jular hos svärmor och svärfar, vi gifte oss i mars 67 och sonen föddes 6 augusti.

Svärfar ordnade en lägenhet nästgårds, för jag ville flytta till Borås. Kändes som lite mer att ta i, än det vid den tiden, ganska tråkiga Trollhättan.

Sen hade det ju även betydelse, att jag skulle gå ett tredje år på Viskadalens folkhögskola.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Flanören utmed Tolken - 11 september 2021 13:43

  Lite stolt, gränsande till skryt. Tomaterna och Dahliorna skäms inte för sig. På bilden är det femte korgen som skördats. Däremellan en hel del till ge bort. Snackstomaterna(körsbörssorter) oräknade. Tomaterna ger bra i år, trots att näs...

Av Flanören utmed Tolken - 25 augusti 2021 11:55


  Budenovka tronar bakom en kull körsbärstomater. Från vänster: Helsing Junction musik,Cherio, Guldhumla, Rosa Humla, Cherokee, Black sherie, Indigo. Barnmorska är Sibiriskt guldpäron.   Varför denna uppmärksamhet för en tomat? Jo den ...

Av Flanören utmed Tolken - 15 oktober 2019 09:18

Redan förra året skulle vi ha gjort en tysk resa. Ett gäng PRO:are, som städslade Rolfs Flyg&Buss till Moseldalen. Men av det blev det intet. Hustrun hamnade i en sjukvårdssväng. Lyckligtvis avfärdade undersökningsresultaten våra farhågor. Det kan ...

Av Flanören utmed Tolken - 12 oktober 2019 08:25

Vi samlar på oss räkskal i frysen. Nu hade ett helt fack blivit fullt. Dags att göra fond. Fonden är fin till såser, soppor och grytor Två kilo räkskal, det blev att ta fram en av 10-litersgrytorna.   Morötter, lök, Purjolök, Tomat och Fän...

Av Flanören utmed Tolken - 24 augusti 2019 15:00

  Nu börjar plantorna göra skäl för kompost och gödsel. Gödsel både på flaska och i naturligt skick. Alla sorter utom en har gett mogen frukt hittills. Cherio, en busktomat ger så bra att man alltid kan ha tomater på bordet, från 15 juli. På b...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards