nabbsjuan

Alla inlägg den 8 september 2010

Av Flanören utmed Tolken - 8 september 2010 20:45

I ett ögonblick av välvillighet, för ett par månader sedan, gick jag med på att berätta för några nämndsekreterare om mina erfarenheter av möteshandlingar.

Trodde det skulle bli ett gäng på något 10-tal runt ett bord och i samtalsform.

Hade gjort ett upplägg, plitat ner några stolpar, mer var det inte med det.

När jag idag kom till tillställningen, så visade det sig att hela sekreteraiaten för Kultur, regionutveckling och miljö, var där.

Ett 70-tal personer med chefer och allt.

Det var en programpunkt före min, så jag justerade lite i min disposition, men i övrigt fick det bära eller brista.

Jag hade en halvtimme, drog några skrönor, tog lite exempel ur de den 6,5 meter höga bunt med handlinghar jag plöjt igenom de senaste 12 åren.

Det var i underkant med ett par meter, visade det sig vid närmare eftertanke.

7500 ärenden har jag varit med och behandlat under samma tid.

Jag slutade med ett förslag till ganska radikal förändring av upplägget på handlingarna, för att de skulle bli mera lättilgängliga och ledamöterna kunde disponera sin krafter bättre.

För den som har erfarenhet av handlingar, ja övriga med förståss, kan jag nämna att mitt förslag gick ut på att Dagordningen, ärendelistan, skulle gå ut så fort ske kan.

Därefter huvudhandlingarna, uppdelade så, att en kort beskrivning av varje ärende ligger i början av luntan, därefter den mer formella beslutshandlingen och sist en sammanställning av bilagor, utredningar och remisser m.m

Eftersom det idag är allt mer digital hantering av handlingar, skaulle man i mycket högre grad kunna länka, i stället för att bifoga gamla handlingar bl.a

Det skulle ge ledamöterna ett mycket friare spelrum, hur man vill hantera handlingar och ärenden.

Förslaget mottogs mycket positivt och man utfäste sig att verkligen pröva det.

Kanske en Lex Kjell E, när man nu lämnar de tyngre uppdragen i regionen.


Efetrmiddagen ägnades åt valstugan.

Alltid lika kul att "tjöta" med folk.

Av Flanören utmed Tolken - 8 september 2010 07:00

Leo Petterssons "Ur", speglar sig i gölen.


  

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards