nabbsjuan

Alla inlägg under september 2009

Av Flanören utmed Tolken - 4 september 2009 13:58

Vi ska ha Lasagne till middag idag.

Vi åt det hos dottern i lördags, men var sugna.

Därför gick jag ner till växthuset för att hämta en bunt Basilika.

Väl där, så möttes jag av nästan mogna vindruvsklasar.

Hustrun har vattnat när jag var i Uddevalla så det är några dagar sedan jag var nere.

 

Fick bara hämta kameran.

 

Vi köpte lite mer än 1,6 kilo Märgpipa på Konsum i Dalsjöfors i går.

Dels gör vi Lasagne idag på köttstuvning, dels frös vi in färdiglagat kött till fyra omgångar Gulaschsoppa.

 

Basilikan skulle jag ha i Bechamelsåsen.

 

Vi rev lite gamla ostskalkar från vanlig ost, Parmesan och Pecorina, som blivit liggande längst in i kylskåpet.

Lite mögel var lätt att ta bort med en kniv.

 

Nu står Lasagnen i ugnen.

Förväntningarna skruvas upp.

Vi har aldrig gjort Lasagne på helt kött tidigare och så har vi haft i en flaska Italiensk tomatpasta.

 

Men tillbaka till vindruvorna.


 Den uppmärksamme ser delar av en klase Päronformade tomater, deras äldre syskon äter vi redan av.

  

I viss mån kan man tala om djungel, då jag glömde att beskära dem i höstas.

Men vindruvor blir det och uppskattningsvis mellan 50 och 60 klasar, kanske fler.

Alla klasar är inte så trinda, för vi går och äter de mognade druvorna efter hand i början.

Smaken är inte den allra sötaste, vi har haft för dåligt med sol.

Fullt ätbara i alla fall.

Kanske gör lite marmelad på dem i år.



En klase som fått vara ifred, hittills.

      
Av Flanören utmed Tolken - 4 september 2009 11:08

Regnet bara öser ner.

Det gäller att hitta alternativ.

Landar på bilder från Frankrikeresor.


Min fru hade en arbetskamrat Åke, som hade ett hus i Bretagne, Piriac Sur mer i Frankrike.

Han lånade ut det frikostigt till arbetskamrater, släktingar och vänner.

En dag frågade han hustrun, om inte vi var intresserade av att åka till Frankrike.

Klart att vi var.

Men….

Språket, den långa resan, man måste ha en bil man kan lita på och en hel del annat cirkulerade i våra diskussioner runt köksbordet.


Jag vet, sade hustrun, vi talar med våra vänner på Solhem i Svenljunga.

De hade läst franska på gymnasiet och även varit i Frankrike tidigare.

 

De nappade och det blev ett antal sammankomster, för att planera, men även vänja sig vid fransk mat och dryck.

Vi gick ett par terminer på Vuxenskolans cirkel i Franska, det var svårt, men det skulle visa sig att det lilla som fastnat skulle vi ha stor nytta av.

 

Intresset och förväntningarna ökade, efter att jag i januari 1994 blev skickad som Vänsterpartiets representant på det franska kommunistpartiets kongress (PCF) i Paris.

 

Hösten 1994, bar det i väg.

 

Vi fick blodad tand och återvände två gånger.



Hösten 1996, i samband med hustruns 50-årsdag.


Våren 1999.

Hösten 2000 flyttade vi oss till Franska Höglandet.






Bild från självarrangerad 50-årsmiddag, förrätten.




 

 Det här är Chaziex, inte större. Vi bodde i "höghuset" i mitten av bilden.



Sen gick det några år.

Det började suga i Frankriketarmen och vi hittade ett billigt paket med flyg och valfria nätter på hotell.

2006 i oktober, hustruns 60-årsdag.


 I Paris blev det en del Cafebesök, hustrun ville bara delvis vara med på denna bild.



En gång är ingen gång, två gånger är en vana.

2007 i mars blev det Paris igen, Fly Me hade precis gått i konkurs och vi var bland dem som hade fordringar.

Vi fick tillbaka våra pengar med vändande post, vi hade ju betalat med kort.

Flög reguljärt i stället.

 

Vanan såg ut att ha övergått till beroende, för hösten 2007 var det dags igen.

För varje resa så fick vi lite mera luft under vingarna, inte på flygplanet, utan vårt självförtroende ökade.

 

Det skulle vara kul, att sitta och minnas, genom att förmedla en del av reseupplevelserna här på bloggen.

 

Utgångspunkten är, vi har inte läst littertur-eller konsthistoria på universitetet.

Däremot druckit en del Franskt vin.

Inga, eller bara knapphändiga studiecirkelkunskaper i Franska.

Inte intresserat oss för Frankrike, annat än följt PCF:s valresultat, idrottssidorna och i tidig ungdom beundrat Ben Bella för att han och FLN gav De Gaulle på nöten i det Algeriska befrielsekriget.

 

Hoppas jag orkar fullfölja min ambition

   
Av Flanören utmed Tolken - 3 september 2009 19:03

Höll på att ramla av stolen idag, när jag på en nyhetssändning hörde vår miljöminister svara på frågan; hur han kunde gå på tvärs med miljöorganisationer och Naturvårdsverk.


"Det är inte den nya vägen som släpper ut koldioxid, det är bilarna".





Dum som ett får, är ett vanligt tillmäle.

Min erfarenhet, är att får inte är dummare än att de klarar sig utmärkt som får.


Men hur är det med Centerpartistiska miljöministrar?

Av Flanören utmed Tolken - 3 september 2009 14:26

Vi har haft en fin förmiddag, t.o.m finare än vad tidigare prognoser tytt på.

Men för en stund sedan var det dags.

Vinden varslade oroväckande tydligt om att nu kommer det.

Vi skulle ta in en ny Asterbukett, den tredje, plus att barnbarnet fick en rejäl på sin 16-årsdag.

Ut och klipp, in och stjälkrensa.

Det blev en fin bukett, trots att 2/3 av buketten innehöll en färg, röda.

Vi är så bortskämda, med Dahlior, Ringblommor, Luktärter och Astrar.

Härliga bukettblommor allihop.

Har visat en luktärtsbukett här tidigare, vi är inne på 5:e i den storleken, tog in den igår.






Ringblommorna skulle inte varit med, men om någon vill så går det att titta på en bukett  här.

Vasen är från ett tidigare års besök på Wallåkra.

Av Flanören utmed Tolken - 3 september 2009 11:01

 


Ett stort område med härligt lysande mogna Nypon, har frestat oss i några dagar när vi gått en av våra rundor, eller bara till fåren.

I morse gjorde vi slag i saken och tog med oss ett par ämbar och plockade dem fulla ganska fort.


 

Avsikten är att passera dem, frysa in för framtida bruk.

Vilket det blir soppa, marmelad eller annan anrättning får situationen avgöra.

Vi drar gärna från höften, planerar man för mycket så vet man inte ens, i värsta fall, om man lever.



 

Eller som en VD på Monsun Tison, på ett företagsnämndsmöte på 70-talet, svarade en nitisk Socialdemokrat på frågan om hur det skulle bli framigenom:

”Ja du Erik, hade du ställt den frågan 1913, så hade jag missat två världskrig och en Rysk revolution”.

Direktör till trots, det ligger något i det.

 

Under plockningen så pockade en kråka, i en trädtopp en bit bort, på uppmärksamhet.

Till slut tänkte jag, att du vill väl bli fotograferad.

Fullt indrag, 504 mm, på LUMIX:en, så blev det bild.

Här presenterad bild är beskuren till en tredjedel, Panasonic gör bra grejor för rimliga pengar.

 

Vi bröt även ett antal kvistar, för att arrangera när vi kom hem.

Ögat ska ju ha sitt med.


 Squashen har varit med förr på bloggen,  den misspryder inte Nyposällskapet heller.


Vi har fått blodad tand och plockar nog en omgång i morgon också.

 
Av Flanören utmed Tolken - 2 september 2009 19:51

Såg på Rapport, att man följt upp Läkarförbundets hållning till läkarutbildningen.

Läkarna har förnekat behov av att öka på utbildningsplatser vid flera tillfällen de senaste 15 åren.

Trots att utredningar och andra instanser insett behovet.

 

Det har länge varit känt för dem som velat intressera sig, att läkarna inte agerar som sjukvårdsföreträdare i första hand, utan som manegekrattare åt privatläkare, stafettläkare och andra egna snöda intressen.

 

Läkaretiken, patienten i centrum, en god vård åt alla, får sig en ordentlig törn.

 

SKL, Socialstyrelsen och högskolorna bör inte ta någon notis om läkarnas återhållsamma linje.

 

Med fler läkare, så skulle vi slippa att med skattepengar betala flera gånger mer för stafettläkare, än sjukvårdsanställda läkare.

Tillgängligheten till vården skulle bli bättre och läkarna skulle inte kunna skyffla patienter till sina egna firmor.

 

Det är ett sjukt system!

 

Läkarna har en särställning.

Genom att hindra utbildning av fler, så har man makt.

 

Perioden 98-02, satt jag med i Landstingsförbundets personal-och förhandlingsdelegation.

 

En statlig utredning om förekomsten av egna personalens arbete i konkurrerande verksamhet skulle besvaras.

Man hade tittat på jurister, tekniker m. fl. kategorier.

Men inte ett ord om läkarnas arbete i privata vårdföretag, samtidigt som de hade en anställning i Landstinget/Regionen.

 

När jag ställer frågan, varför inte läkarna är med, ser jag bara ett antal sänkta huvuden, ingen ville se mig i ögonen och svara.

 

Det måste bli slut på läkarnas överordning, den är ett hot mot en god hälso-och sjukvård.

Av Flanören utmed Tolken - 2 september 2009 15:19

Det finns en Dahlia som jag velat ha i flera år, Blackberry ripple.

Något år slutsåld, ett annat år gick leverantören i konkurs, men i våras så fick jag tag på ett par rotklumpar, om än sent.

 

Planterade dem ihop med Alva Regal.

De skulle gå bra ihop med sin lila färg.

Alva R 100 cm. och Blackberry ripple 140 cm.

 

Men det har skett, att Blackberry ripple kom väldigt sent och Alva R har brett ut sig mer än väntat.

 


Nu har den slagit ut, den första Blackberry Ripplen



Men nu har första Bl. R kommit och fler är på gång, kanske det blir någon form av balans innan frosten tar dom.

 I våras köpte jag några plantor av en Dahlia som i  mönstringen är lik Bl. R men Gul med röda strimmor.

1 planta ger det som väntats, men de andra två ger både strimmiga och enfärgat röda blommor, på samma planta!

Men vadå, det får väl bli några sticklingar på den rena till våren, sen kan jag plantera de andra för sig.  De är ju inte fula.

 














Lite obalans mellan dom, men tanken var god.



 Oväntade röda inslag, Timeless ska vara som de strimmiga. Men det är en ny sort, som inte ens går att hitta på nätet ännu. Måndagsexempler?




En annan nying för året, hos mig, är Polka, men den tuffar på, ger många, och enligt mitt tycke, vackra blommor.



Polka är en ny bekantskap för mig, angenäm.

 
Av Flanören utmed Tolken - 2 september 2009 09:23

När jag läst BT i morse, tog jag mig en tur till fåren.

Hade lite kraftfoder i en hink.

Egentligen behöver de inget kraftfoder på nuvarande bete, men magarna måste hållas igång tills de ska bli "skogshuggare" igen.


Det såg fint ut i öster, mitt siktfält när jag kommer ut på trappan.

Men jag hade inte kommit särskilt långt när det började regna.

Det tilltog hela tiden.

Solen i öster gjorde att jag inte var "klädder" som de säger i de östra delarna av Västra Götaland.


Regnet till trots, drog välkomstserenaden i gång och tystnade inte förän de hade munnen full av kraftfoder.


De flesta skyndade sig in i regnskydd under den största av våra stora ekar.

Enbart de tre äldsta tackorna finkammade marken där de fått kraftfodret.


Även jag tog skydd under eken men bestämde mig efter ett tag, att ta tjuren vid hornen och skyndade hem.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards