nabbsjuan

Alla inlägg den 22 september 2009

Av Flanören utmed Tolken - 22 september 2009 14:00

Regnet strilar utanför fönstret.

I eftermiddag ska jag på ett förberedelsemöte inför CPMR:s generalförsamling i Göteborg i månadsskiftet.


I mellantiden sorterar jag lite bilder.

Ett knippe Vallmobilder får inte sommaren tillbaka, men ger angenäma minnen och känslor.


                        

Alla bilder utom den första, är frösådda, ettåriga blommor.

Slutligen får de bestå med frö till kommande år.

Jag dokumenterar alla varianter och färger.

När det gäller en Vallmoblandning är risken stor att man missar någon variant.

Av Flanören utmed Tolken - 22 september 2009 11:00

Med nöd och näppe klarade jag mig torrskodd från tidningshämtningen idag.

Det regnar.


Hösten har varit fin i övrigt.

September har varit torr, solig och i stort sett utan nattfrost.

Tror aldrig vi haft så frostfri september någon gång tidigare.


Enda stället vi haft lite frost, är två morgnar, mellan vårt och grannens!!!

En 6 meter bred allmänning, en gångstig, där har det varit frost i gräset.

Växtligheten har klarat sig.

Yr.no är inte att lita på riktigt när det gäller nattemperaturer.


Nu ser det inte ut att bli några förutsättningar för frost den närmaste 10-dagarsperioden.


En av de köpta Dahliorna, från i våras, har inte slagit ut ännu.

Grand Prix heter den och ska ge över 25 cm. stora blommor i gult med vita blombladstoppar.

Den var störst när jag planterade ut, men led i sin tur mest av nattfrosten, så den fick börja om från början.


    

 Dahliaknoppen för några dagar sedan, solrosen för någon månad sedan.


Det är bara att hålla tummarna.

Knopparna har kommit så långt, att det är möjligt.


En annan blomma, som heller inte slagit ut, är Maximillians solros, Helianthus maximilianii. 

Det har den å andra sidan inte gjort de andra 15 somrarna jag haft den heller.

Köpte frö, för jag tyckte det var roligt med en blomma med samma namn som äldsta barnbarnet.

Men en växt, som inte blommar förrän oktober, är ingen hit här.

Barnbarnet har förnöjt oss desto mer genom åren.


  

 Här var han på teaterhumör, med mina glasögon och keps.


I år ställde jag 5 plantor i kruka mot söderväggen.

Det verkar lovande, knopparna börjar synas, vi får se.


Frågan är om det är slut på det fina vädret.

Hoppas inte det, oktober kan vara väldigt fin, men nätterna….



Av Flanören utmed Tolken - 22 september 2009 06:00

Nu är det mindre än en vecka kvar till äpplemarknaden i Kivik.

Hela Österlen livas upp.


Vi ska bo på ”Lenas rum på Österlen”.

Det ligger ganska nära Glimmingehus och fiskeläget Skillinge.


  

Äppeltavlan 2008.

35 000 äpplen, 70000 spikar i en formidabel äppeltavla avtäcks vid öppnandet av äppelmarknaden.


Vi var där förra året med.

Svek Skördefesten på Öland.

Kan inte hjälpas, man kan bara vara på ett ställe samtidigt.


Vi tar en tur över Helsingborg och Vallåkra.

Kärl att syra grönsaker i står på inköpslistan.


På inköpslistan står även Brantevikssill och Skånsk kavring.


Blir nog en del äpplen som följer med hem också.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards