nabbsjuan

Alla inlägg den 16 september 2009

Av Flanören utmed Tolken - 16 september 2009 17:28

Kraftfoderdag igen.

Det tar inte många sekunder från att de fått se en, tills konserten är igång och man blir väldigt populär.


De äter besinningslöst, Fiskmås är bara förnamnet.



  


För en tacka fick det konsekvenser idag.

Hon hostade, fradga rann från munnen.


  


Krumbuktade och hoppade, lade sig ned och idisslade.

Proceduren gjordes om några gånger.

Jag gick in i hagen för att titta till henne.

Då reser hon sig upp och kommer fram och tigger.


  


Ja, ja, du var inte värre däran.

Hon vänder bort till utfodringsplatsen och letar mer kraftfoder.


  


Allt verkar normalt igen.

Förmodligen hade hon fått torrt kraftfoder i "vrångstrupen".


Vi får väl titta till dem senare i kväll.

Av Flanören utmed Tolken - 16 september 2009 12:38

De allra flesta kryddväxterna, har klingat av, är inte så användbara längre.

Undantag finns.

Timjan och Dragon t.ex

I morse när jag tittade ut, slog det mig, att jag inte gjort någon katalog över kryddväxter.

För grönsaker, blommor, växthuset, buskar-träd, har jag kataloger och komihåganteckningar, liksom lite om hur de har fungerat.

Ska rätta till en försummelse mot Dahliorna idag.

Under Dahlior finns det en anteckning om att jag ska förbereda frostskydd 10/9.


Ska göra det nu.


        



Började med att gå ut och fota allt jag hade.

En bild är fusk, det är Basilikan, som den trogne besökaren har sett förut.

Den har stått i Olofsbo i sommar, flitigt använd.

En del växter är nedklippta, som Libsticka, Vänderot och Spansk körvel.

De blir så fula, så fort de blommat över och i en del fall sprider frö, där jag inte vill ha dem.


De flesta kryddväxterna har jag sått själv, andra har jag köpt, företrädelsevis från besök hos Capellagården i Vickleby på Öland.



         



En del kryddörter, fungerar lika bra som prydnadsväxter, Temynta, Lavendel och Äppelmynta.

Jag saknar en del, som dött ut eller inte förnyats.

Nästa år ska det bli Indianmynta, Koreansk mynta, Mauretansk malva och några till.


Andra har inte kommit med här, som Läkemalva, Mariatistel, Krasse, Pepparväxter m.fl

De är så utpräglade prydnadsväxter, trots att de sorterar under medicinal-eller kryddväxter.


       

            


Klicka på bilderna så kan du se dem i större format.



                


Av Flanören utmed Tolken - 16 september 2009 09:11

Igår var det en sådan där mötesdag igen.

På dagen Regionutvecklingsnämnd och kvällen bjöd på styrelsemöte i Borås BK.

Det var två frågor som skapade långa debatter.


Dels var det detaljbudgeten, som i huvudsak är bra, men bl.a jämställdhetsfrågorna var nedväxlade.

Vi yrkade på en budgettext, där vi tog dels utgångspunkt i vad vi faktiskt har gjort för att flytta fram positionerna dels för att gå vidare.


Vi föreslog även en panel, sammansatt av alla partier, som följer klimat-och hållbarhetsperspektivet i vad vi gör.


Majoriteten lät inte tala med sig.

Det slutade i voteringsnederlag och reservationer.


Den andra frågan var ett yttrande över förslaget till ny kollektivtrafiklag. SOU 2009:39.

  

Den s.k isbergsbilden, med synliga och osynliga nyttor.



Träder den i kraft, är det en dödsstöt för kollektivtrafiken.

Kollektivtrafiken som medel för bättre miljö, medel för regionförstoring, medel för ökade sysselsättningsmöjligheter och samhället skulle helt tappa kontroll och styrmöjlighet.

Tidtabeller skulle inte vara samordnade och nya aktörer skulle få konkurrera på de mest attraktiva linjerna, medan kommun och region skulle få ta förlusterna på de glesa.


Förslaget är en hydra.

Som sådan måste alla tentakler huggas av.

Majoriteten, var även de mycket kritiska.

Som jag sa i debatten:"Majoriteten kapar förslaget med knäna, vi vill kapa det jäms med fotknölarna".

Vår majoritets problem är att två partier, c och fp, sitter i Alliansregeringen.

Så de "såg vissa möjligheter i den ökade konkurrensutsättningen".


Votering igen, vi fick stöd av Mp, men med känt resultat och reservation.

Sossarna hade några inlägg som andades ångest och panik, men det gällde ju att hålla ihop majoriteten.


Klimatet i nämnden är mycket gott och vi för våra diskussioner i en vänskaplig anda.

Ibland kan t.o.m M och V falla varandra i armarna.


Kvällen ägnades åt styrelsemöte i BBK.

Vi har årsmöte om två veckor.

Den mesta tiden ägnades åt, förutom årsmötesförberedelser, hur ska vi engagera de många nya föräldrar som kommit in under fjolåret och i höst.

Vi började skissa på en plan i flera steg.


På årsmötet gör vi en rokad, så Mattias som varit sekreterare föreslås till ordförande och jag blir sekreterare, med lite uppgifter kvar sedan ordförandetiden.

Mattias är ju även huvudtränare.

Jag tror det kommer att bli optimalt.

Mattias är ute i större sammanhang, träffar brottarfolk och är redan mycket erkänd.

Jag kan fungera som en sorts kanslist, pensionär som jag är.


Men vi åkte på en Jobspost, vår kassör under många år, har fått ändrade förhållanden på sitt jobb och kan inte vara kvar.

Som tur är sitter han själv i valberedningen!



Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards