nabbsjuan

Alla inlägg den 24 augusti 2009

Av Flanören utmed Tolken - 24 augusti 2009 13:34

Har Frankrikes imperialistiska historia smittat av sig på potatisen?


Vi köpte en förpackning med Franska sättpotatisar, delikatesspotatisar, i våras.

Det mesta är uppätet vid det här laget, trodde vi.

Innanför potatisen har jag planterat några rader med Astrar,

Idag var det dags, att rensa ogräs mellan Astrarna.

Jag myllade med en kultivator och hittade Fransoser inne mellan Astrarna.

Innan jag gått genom landet hade jag fått ihop till minst två kok.


"Bon apetit"  verkade dom säga, och det ska det bli.

Potatisen är väldigt god, så dagens upptäckt kommer inte att avskräcka inför kommande år.


Får man väl upp dom, som salladspotatisen på bilden, då är det ingen fara, men de som är kvar verkar vara expansionister.

Vem vet vad vi kan hitta mellan Solrosorna på andra sidan?

Av Flanören utmed Tolken - 24 augusti 2009 07:35


Under en sommar följer man fåren, inte minst lammen.

En del tackor är mer kärvänliga än andra.

Lammen har sin särprägel.

”Utbrytarkungen” drog tidigt till sig uppmärksamheten.

Men senaste månaden är det en annan gynnare som fått blickarna på sig:

”Dorset”.

Kallar honom för ”Dorset”, därför att han ser ut att ha en del Dorsetblod i ådrorna.

Har varit bästa kompis med ”Korven”, men de har utvecklats olika.

”Korven” ser ut som ett tacklamm bredvid ”Dorset”.





”Dorset” har fått karaktär, han rör sig redan som en stolt herrgårdstjur.

Han skulle bli en prydnad i vilken flock som helst.

 

Men herrgårdstjur till trots, när mamma släpper till djuvret, är han ett litet lamm igen.

Helt fantastiskt, hon har mjölk kvar trots att det gått 5 månader.

Många lamm är redan slaktade i den åldern.

Av säkerhetsskäl, är det bäst att skilja tackor och baggar nu.







Marknaden för ”vägkorsningar” är inte helt dålig.

Jag tror det skulle gå att placera honom.

 

Hade jag själv haft en blandrasflock skulle jag gärna velat ha honom.

För en del bekant, så hyr vi ju bara fåren över sommaren, som skogsarbetare.

Det enda som kan dra ned intresset för honom, är att han är ensamlamm.

Nedärver han det, så är det kört för honom.

 

Men jag skulle chansa.

Låt honom betäcka 2-3 flerföderskor första året, så visar han vad han går för.



Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards