nabbsjuan

Alla inlägg den 23 augusti 2009

Av Flanören utmed Tolken - 23 augusti 2009 18:43



Vi har ätit Bruchettasmörgås på gatukaféer i Italien.

Vi har köpt Bruchetta och gjort picknickmackor av här hemma.

Men vi har aldrig bakat någon själva.

Efter att ha fått en så härlig hembakad Bruchetta på kursgården i veckan, så kunde jag inte hålla mig längre.

Det fick bli ett litet brödbak idag på eftermiddagen.

När middagsluren var avverkad så plockade jag fram grejerna.



Vi tog vad vi hade.

Lite Durumvete, men mest Vetemjöl special, för proteinhalten skull.

Soltorkade tomater, och Oliver, med flingsalt och olivolja ovanpå.




Fick till en bra deg.

Det brukar jag få sedan jag inhandlat och läst Jan Heeds bakbok.

Skillnaden är knådningstiden.

15-18 minuter och saltet i de sista minuterna.







 När brödet jäst upp andra gången, på plåten, använde jag den ärvda ”kakepecken” från min mor.

Den har ”peckat” 1000-tals brödkakor i mitt föräldrahem.




Startade på 225 grader i 10 minuter, sen öppnade jag och luftade ner till 175, därefter väntade jag tills den fick fin färg.

 

Vi har provsmakat, det är svårt att hålla sig.

Jättegott.

Blir inga problem med kvällsmaten, med Ost och Te till.





Av Flanören utmed Tolken - 23 augusti 2009 09:06

Den första rejäla opinionsmätningen efter sommaren kom idag.


De rödgröna leder med 3%, men SD har "vipperollen".


SD:s framgångar förskräcker, men för ett säkert regeringsskifte, oroar jag mig för MP:s 9%.

De har i huvudsak kommit från den borgerliga sidan, om man ser tillbaka ett antal märtningar.


När det börjar blåsa, kosackstämmningen hetsas fram av frustrerade allianspartier,

vad händer med dessa nyvunna miljörörster från den politiska mitten?


Hoppas MP har ett recept för att hålla kvar dom.


Av Flanören utmed Tolken - 23 augusti 2009 07:50





 




 




Solhatt.

 

Kallas ibland Rudbeckia.

Gul, vit och rosa sorterar under samma latinska namn, (echinacea purpurea).

 

I år har jag köpt ett frö från Rara Växter, som heter Läkerudbeckia ”Paradiso”(Echinacea x hybrida).

Den ska ge många olika färger.

Spännande, men först ska fröna gro och det kan ta tid.


Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Ovido - Quiz & Flashcards