nabbsjuan

Alla inlägg den 19 augusti 2009

Av Flanören utmed Tolken - 19 augusti 2009 22:07

Tyvärr gick solen ned i säck här hos oss i kväll, så det blev inga Rönnbärsbilder.

När jag skulle ge mig ut och fiska passerade jag Rosenskärorna.

Kruttorrt.

Blev vatten uppifrån i stället för nedifrån.


Här kommer några fjärilsbilder, man kan få hur många som helst just nu.


De trivs i Vit Isop och


Röd Isop och



Blå Isop


Slutligen Solhattsfjärilar

Av Flanören utmed Tolken - 19 augusti 2009 14:55

Det är påtagligt, hur allt får liv när solen tittar fram.

Insekterna kommer i gång.

Hos oss riktigt väller det fram fjärilar och man får bekräftelse på vilka växter de tycker om.

Eftersom jag hade en del fjärilsbilder häromdagen, så avstår jag från det idag.



 Nu är det betydligt glesare mellan blommorna sen jag plockat en ny

jättebukett

 

 Vid foten av Luktärterna har man det här blickfånget med Lavendel och frösådda Dahlior



I stället får det bli en blommig pytt i panna.

 

Luktärterna blommar intensivt. Vi har plockat åtskilliga buketter, stora, så även idag.

Men nu börjar de bli krokiga i skaften, för de har växt över stödet och vajar för vinden, samtidigt som själva blomman söker sig mot ljuset.

Ska ha en högre spaljé nästa år.


Krassen är alltid trevlig som fotoobjekt

 

 Här håller en Solros från eget frö på att utveckla sig. Jag tycker särskilt bra om den här sorten, Evening Sun kallar Rara Växter den



Vi har några Squashplantor.

Har aldrig varit med om så stora blommor.

Nu har det pollinerat lite dåligt under regnperioden, men de ger tillräckligt ändå.

Inte kul att behöva slänga.

Trots det har vi några som bara får ligga till prydnad.



 Squashblomman är så stor, att det är svårt att få skärpa hela vägen


Så här på sensommaren blir ljuset annorlunda mot tidigare. Det blir mustigare.

Man kan få kvällssolseffekter tidigare på dagen.



 Jag har många bilder på den röda Solhatten, men den gula är fin den med


Senare idag tänker jag koppla av med att fotografera rönnar.

De ger ofantligt med bär. Vad månne bliva av kommande vinter?



 Läkemalvan är mitt uppe i sin blommning. För mig är den lite speciell, en av mina favoriter.


Ska nog försöka komma ut och fiska lite, skulle sitta bra med en 3-kilosgös.

   
Av Flanören utmed Tolken - 19 augusti 2009 08:19

Under en längre tid har det stått klart, att ska det bli några nya stora infrastruktursatsningar i Västsverige, får vi vara med och betala.

Hittills har enbart skattemedel stått till buds, inte minst regionskatten.

Om man inte höjer skatten inverkar det på resurserna till sjukvården.


Svunnen är den tid då staten tog det ekonomiska ansvaret för att bygga landet.

Alliansregeringen har tagit steget fullt ut.

Medfinansiera, annars blir det inget.


Nu har det skett ett genombrott.

Trängselavgifter blir verklighet i Göteborg.

Dels lämnar de ett avsevärt bidrag till finansiering, 12-14 miljarder, dels minskar det belastningen på Göteborgs och Västra Sveriges miljö.

De enda som kommer att knorra är väl SUV-ägarna i Göteborgs kranskommuner.


Trängselavgifterna gör det möjligt att bygga Västlänken, en rationell järnvägslösning i Göteborg.

Göteborg är idag proppen i all järnvägsutveckling i Västsverige.

Dubbelspår mellan Borås och Göteborg blir nu möjligt.

Med dagens situation kommer man inte så mycket längre än till Mölnlycke med den trängsel som är in till Göteborgs C.


Parkeringsytorna på Landvetters flygplats kan göras om till koloniträdgårdar.


Jag kunde inte vara med i Göteborg i går, när nyheten skulle släppas.

Sören Kviberg, regionråd(v) gick dit i stället.

Men i Beredningsgruppen för regionutveckling, kommer det att bli skarpa skott i slutet av augusti redan.


Äntligen!



Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Kategori


Skapa flashcards